Over het Nederlands Jeugdinstituut

Zorgprofessionals, maak tijd voor je vakliteratuur

Blog van: Josine Holdorp -

Zeg nou zelf, in de waan van de dag schuif je die stapel leeswerk op je bureau of in je computer steeds opzij. Er zijn urgentere dingen te doen. Tot lezen uiteindelijk helemaal verdwijnt van je takenlijst. Wij maken te weinig tijd vrij voor het bijhouden van relevante vakliteratuur. Uiteindelijk doen we daarmee ouders en kinderen tekort.

Zo ondervond ik zelf onlangs nog dat ik onterecht een advies van een oud-collega in de wind had geslagen. Zij pleitte er jaren geleden voor dat gedragswetenschappers één dag per week – en dat is veel – moeten besteden aan het bijhouden van vakliteratuur. Het advies sprak mij aan, maar ik integreerde het niet in mijn werk. Ik had het daar te druk voor...

Inlezen

Kortgeleden ben ik begonnen bij het Nederlands Jeugdinstituut, na acht jaar werken als gedragswetenschapper in de jeugdzorg. Tijd inruimen voor inlezen leek mij een goede start voor mijn nieuwe werk. Ik bestelde boeken en ik beschik nu, net als tijdens mijn studie, weer over een inlogcode voor de online universiteitsbibliotheek. Wat heb ik toch een interessant vak!

Maar het knaagt ook. Al lezende schieten er namelijk verschillende casussen door mijn hoofd. Had ik bij die ene jongen met dysthymie expliciet gevraagd naar traumatische ervaringen? En in de gevallen van ouders die kampten met een verslaving was er inderdaad altijd sprake van een vorm van verwaarlozing – had ik me daar toen verder in moeten verdiepen? Met terugwerkende kracht wenste ik dat ik het advies van mijn oud-collega ter harte had genomen. Kennis is immers de basis van ons werk.

Schat aan kennis

Er is een schat aan kennis binnen zorginstellingen. Alleen is die kennis niet automatisch aanwezig bij – of makkelijk genoeg op te roepen voor – elke afzonderlijke zorgprofessional, ten behoeve van elke afzonderlijke cliënt.

Daarom een oproep aan zorgprofessionals: blijf ondanks de werkdruk investeren in je vakkennis. Lees de richtlijnen! En een oproep aan de wetenschap: breng kennis over 'wat werkt' op een toepasbare en bondige manier voor het voetlicht. Dit opdat ouders een professional tegenover zich krijgen die een goed onderbouwde aanpak van hun specifieke problemen kan voorstellen. Een professional die daarbij ook verschillende opties kan aangeven, inclusief voor- en nadelen. Ouders en kinderen hebben namelijk recht op die kennis.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies