Hoe schrijf ik een handboek?
Een schrijfwijzer om succesvolle interventies schriftelijk overdraagbaar te makenEen handboek maakt een succesvolle interventie toepasbaar voor collega's en draagt bij aan de verantwoording van het werk. Maar hoe schrijf je een goed handboek? In de praktijk blijkt behoefte te bestaan aan ondersteuning bij het schrijven van een handboek bij een interventie.
Voor wie?
De schrijfwijzer is geschikt voor iedereen die een handboek over een interventie gaat schrijven: praktijkwerkers, stafmedewerkers, medewerkers van afdelingen kwaliteit en innovatie, medewerkers van kennisinstituten, docenten en studenten van beroepsopleidingen en universiteiten.
Tips en voorbeelden
De schrijfwijzer is ingedeeld in drie hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk geeft achtergrondinformatie over het schrijven van handboeken. Dat helpt u om vooraf een aantal belangrijke keuzes te maken. In het tweede hoofdstuk wordt u uitgenodigd om aan de slag te gaan. Hierin staan informatie, praktische tips, oefeningen en voorbeelden om zo vlot mogelijk uw handboek te schrijven. Ook krijgt u een compleet overzicht van de onderdelen van een goed handboek. Is uw handboek klaar? Het derde hoofdstuk helpt u bij het verspreiden, invoeren en borgen van uw interventie.
Samenwerkingsverband Effectieve Interventies
De schrijfwijzer is een publicatie van het samenwerkingsverband Effectieve interventies. Vanuit het Nederlands Jeugdinstituut werd bijgedragen door medewerkers van de databank Effectieve Jeugdinterventies.
- Titel:
- Hoe schrijf ik een handboek? Een schrijfwijzer om succesvolle interventies schriftelijk overdraagbaar te maken
- Auteur:
- Booijink, M., C. Kuiper, G. Lammersen (Movisie). Mmv. M. de Graaf, H. Meij, S. van Oenen en M. Zwikker (NJi)
- Jaar:
- Type:
- Rapport
- Omvang:
- 70 pagina's
