Scheiding

In gesprek met kinderen

Als vertrouwde professional is het goed om het kind mogelijkheden te bieden om te praten over de scheiding van zijn of haar ouders. Dit kan voor het kind een mogelijkheid zijn om gedachten en gevoelens te delen en zijn mening te uiten.

Een leerkracht is vaak een bekend en vertrouwd persoon en daardoor kan die een belangrijke steunpilaar voor het kind zijn. Maar voor elke professional is het fijn om te weten hoe het kind de situatie ervaart en welke wensen, vragen of onduidelijkheden er bij een kind leven.  

Hoe u het gesprek voert is afhankelijk van de leeftijd van het kind, de situatie waarin het gesprek plaatsvindt, de aanleiding en het onderwerp. Houd daarbij uw houding, vraagstelling en interpretatie goed in de gaten.

Suggesties voor een gesprek met een kind:

  • Vraag open hoe een kind zich voelt, luister vooral goed en vul dit niet van tevoren in met eigen aannames. Wees verwelkomend en geïnteresseerd. Respecteer het wanneer een kind niet wil praten. Ieder kind is anders.
  • Geef aan dat het kind de ruimte heeft om verdriet, boosheid en andere gevoelens te uiten.
  • Maak het kind duidelijk dat het altijd terecht kan bij u of bij iemand op school.
  • Een kind kan in een enorm loyaliteitsconflict terecht komen, probeer daarom zonder waardeoordeel met het kind te spreken. Kies zeker geen partij, anders wordt het nog ingewikkelder voor het kind en kunt u belangrijke informatie missen, doordat het kind dichtklapt en informatie achterhoudt.
  • Maak het kind duidelijk dat het nooit zijn schuld is dat zijn ouders gaan scheiden en dat hij de problemen van zijn ouders ook niet kan oplossen.
  • Geef aan dat het kind van beide ouders mag houden, dat hij geen keuze hoeft te maken.
  • Vermijdt termen als 'vechtscheiding' en zinnen als 'die heeft gelijk' …
  • Bedenk dat uw eigen ervaringen of die van anderen anders kunnen zijn en niet te vergelijken zijn met hoe het kind de situatie ervaart.
  • Houd in uw achterhoofd dat niet het totale leven van het kind over de scheiding gaat, er kunnen ook andere dingen spelen of onderwerpen zijn waar het kind zich mee bezighoudt. Geef daar ook de ruimte aan in het gesprek.
  • Wees in uw antwoorden naar het kind eerlijk en bagatelliseer de problemen niet. Geef geen valse hoop, door dingen te zeggen als 'Het komt wel goed'. Bedenk dat uw luisterend oor al ontzettend fijn voor het kind kan zijn.
  • Bespreek met het kind of hij in de klas wil vertellen over de scheiding of dat de leerkracht vertelt dat de ouders van … gaan scheiden of gescheiden zijn.
  • Vraag het kind of het hulp of steun wil en geef aan welke mogelijkheden er zijn, zowel op school als daarbuiten.

Voorbeeldzinnen om te gebruiken in gesprek met een kind:

  • De scheiding is nooit jouw schuld! En jij kunt er ook niet voor zorgen dat je vader en moeder bij elkaar blijven.
  • Probeer om gewoon verder te gaan met groeien, leren, sporten, vrienden maken, al die dingen die je altijd al deed. Dat verandert niet, en dat geeft een beetje een vertrouwd gevoel.
  • Vaders en moeders zijn soms zo druk met zichzelf en de scheiding bezig. Dan vergeten ze wel eens om die dingen te doen die nou net voor jou belangrijk zijn. Probeer daarover met hen te praten. Laat het ze ook weten als jij niet wilt dat ze ruziemaken waar jij bij bent.
  • Ouders kunnen nooit van hun kinderen scheiden en dat willen ze ook echt nooit, omdat ze van hun kinderen het allermeeste houden op de hele wereld. Ouders en kinderen horen echt voor altijd bij elkaar!
  • Veel kinderen worden boos van de scheiding. Boos op hun vader, hun moeder of de hele wereld. Je bent nu niet ineens een heel boos kind geworden. Dat hoort er gewoon even een tijdje bij.
Vragen?

Harmke Bergenhenegouwen is contactpersoon.

Foto Harmke  Bergenhenegouwen

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies