Praktijkvoorbeelden verbinding onderwijs en jeugdhulp
Er zijn al veel organisaties die samenwerken voor een goede verbinding tussen onderwijs, jeugdhulp en wijkteams. We beschrijven hieronder enkele inspirerende praktijkvoorbeelden.
-
Interne zorgstructuur met centrale rol voor schoolmaatschappelijk werk - mbo
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen op het mbo tijdig de zorg krijgen die ze nodig hebben? Het Summa College in Eindhoven heeft een interne zorgstructuur opgezet...
-
Jeugd- en gezinswerkers op school – Midden-Limburg
Op alle scholen in de regio Midden-Limburg lopen vaste jeugd- en gezinswerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) rond. Zij denken mee met docenten,...
-
Klas als Werkplaats houdt studenten bij de les - mbo
Eén vaste ondersteuner in de klas voor vragen die het onderwijs overstijgen, van gezondheidsproblemen en schulden tot verzuim en psychische klachten.
-
Onderwijszorgmedewerker - Zaltbommel
Twee zelfsturende Buurtzorg Jong teams en de gemeente Zaltbommel werken nauw samen met ondersteuningseenheid Noord van samenwerkingsverband PO De Meierij, om...
-
Oudergespreksgroepen De Waterlelie – Cruquius
De Waterlelie, expertisecentrum voor onderwijs en epilepsie, biedt ieder jaar ouders de mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan. Al jaren organiseert de...
-
Programma voor jongeren met psychische problemen - mbo
Hoe voorkomen we dat jongeren door psychische problemen vroegtijdig het mbo verlaten en ze hun opleiding niet afmaken al het weer beter gaat? Als antwoord op...
-
Samen staan we sterker
In deze publicatie staan veertien praktijkvoorbeelden die laten zien hoe de samenwerking tussen het mbo en jeugdzorg vorm kan krijgen.
-
Samenwerken rondom voortgezet onderwijs in Noord-Kennemerland
Preventie en signalering in en om het vo in Noord-Kennemerland.
-
School en wijk in de praktijk: Praktijkonderwijs en jeugdhulp in Amsterdam
In deze brochure beschrijven we de Amsterdamse aanpak om praktijkonderwijs en jeugdhulp goed op elkaar te laten aansluiten.
-
Signaleren en normaliseren - Rotterdam
Het project 'Signaleren en normaliseren' stelt schoolmaatschappelijk werkers (smw'ers) in het basisonderwijs in staat om preventief te werken aan de talenten en...
-
S-Team vergroot zelfredzaamheid en zelfbewustzijn - mbo
Hoe help je jongeren met hun opleiding een goede basis voor hun toekomst te leggen als ze binnen en buiten de school worstelen met problemen? Door onderwijs en...
-
Stedelijk vo-team en mbo-team – Utrecht
Naast de wijkgerichte buurtteams jeugd en gezin opereren in Utrecht twee stedelijke teams: voor het voortgezet onderwijs (vo) en het mbo. Het vo-team is verbonden...
-
Verbinding in de praktijk - mbo
Door het verdwijnen van de leerlinggebonden financiering en de transities in de jeugdzorg verandert de taak van het mbo in de begeleiding van jongeren met een...
-
Verbinding in de praktijk - po
In de brochure School en wijk in de praktijk. Integraal arrangeren in Oost-Achterhoek laat het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) zien hoe de regio Oost-Achterhoek...
-
Verbinding in de praktijk - vo
In de brochure School en wijk in de praktijk: Voortgezet onderwijs en jeugdhulp in Utrecht beschrijft het Nederlands Jeugdinstituut de 'kernpartneraanpak' in...
-
Voorschools maatschappelijk werk – Rotterdam
Een groep van 90 voorschools maatschappelijk werkers (vsmw'ers) is verbonden aan meer dan 200 peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in Rotterdam met een...