Monitoring

Outcome in jeugdbescherming en jeugdreclassering

Outcome-indicatoren voor de jeugdbescherming en de jeugdreclassering zijn bedoeld om de resultaten te monitoren van de inzet van gecertificeerde instellingen, de outcome. Deze gegevens staan niet op zichzelf. Het is belangrijk om met elkaar te praten over de betekenis van de outcomegegevens en hun context. Deze dialoog is nodig om de resultaten van de gecertificeerde instellingen te duiden en te benutten voor verbeteringen in de praktijk.

Outcome-indicatoren

In nauwe samenwerking met het jeugdveld is een set outcome-indicatoren voor de jeugdbescherming en de jeugdreclassering geformuleerd. De opgenomen indicatoren zijn:

  • 1. Verloop van het traject
  • 2. Cliëntervaring
  • 3. Doelrealisatie:
    • a. Afname ontwikkelingsbedreiging (jeugdbescherming)
    • b. Afname dynamische criminogene factoren (jeugdreclassering)
    • c. Acceptatie van noodzakelijke hulp (jeugdbescherming)
    • d. Herhaald beroep.

Deze outcome-indicatoren worden nu verder uitgewerkt, om ze toepasbaar te maken in de praktijk.

Dialoog

Praten over de outcomegegevens is essentieel om het verhaal achter de cijfers te achterhalen en en te benutten in de praktijk. Dit kwaliteitsgesprek kan plaatsvinden op verschillende niveaus:

  • in het primaire proces tussen cliënt en professional
  • in de organisatie, met het team, het management en de cliëntenraad
  • met externe partijen, zoals gemeenten, ketenpartners en opdrachtgevers.

In de handreiking Zicht op outcome in de jeugdbescherming en de jeugdreclassering vindt u praktische tips voor deze dialoog.

Aandacht voor de context

In de dialoog over outcomegegevens voor jeugdbescherming en jeugdreclassering is aandacht voor de context van de outcome noodzakelijk. Procesindicatoren geven inzicht in deze context en laten zien waar verbeteringen mogelijk zijn. Relevante procesindicatoren zijn bijvoorbeeld:

  • De samenwerkingsrelatie tussen cliënt en professional: een goede werkrelatie heeft een positieve invloed op de resultaten van de begeleiding. Wanneer de professional en de cliënt regelmatig hun samenwerkingsrelatie monitoren, biedt dat de gelegenheid om ook over de samenwerking te praten.
  • De ketensamenwerking: de gecertificeerde instelling is slechts een van de partners in de zorg en begeleiding die gezinnen ontvangen. Het is zinvol om te kijken naar de rol van de ketenpartners en naar de kwaliteit van de ketensamenwerking. Door hier met elkaar over te spreken, ontstaat zicht op mogelijke knelpunten en verbeteracties.
  • Kwesties: dit zijn externe belemmerende factoren die ervoor zorgen dat de cliënt niet krijgt wat hij nodig heeft. Te denken valt bijvoorbeeld aan de beschikbaarheid van passende zorg, wachtlijsten bij jeugdhulpaanbieders, belemmeringen in de ketensamenwerking, belemmerende wetgeving en krapte in de arbeidsmarkt.
  • Kenmerken van de doelgroep: factoren als de complexiteit van de problemen van cliënten en het toekomstperspectief dat voor hen realistisch is, bepalen mede welke resultaten haalbaar zijn.

Meer informatie

Meer informatie over de dialoog en relevante procesindicatoren vindt u in het eindrapport Zicht op outcome in de jeugdbescherming en de jeugdreclassering. Ook vindt u hier de precieze uitwerking van de voorgestelde outcome-indicatoren en de benodigde vervolgstappen.

Tips en adviezen om in de praktijk aan de slag te gaan met het monitoren van outcome in de jeugdbescherming en de jeugdreclassering vindt u in de gelijknamige handreiking.

Achtergrondinformatie over het onderzoek en het proces kunt u lezen in het bijbehorende verantwoordingsdocument.

Vragen?

Afke Donker is contactpersoon.

Foto Afke  Donker

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies