• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Kaleidoscoop

Is het duur om de leeromgeving in te richten volgens de principes van Kaleidoscoop?

Belangrijk is dat je een goede basisindeling maakt van de beschikbare ruimte in hoeken. Hiervoor heb je lage kasten en(mobiele) afscheidingen nodig. Veelal is het aanwezige basis ontwikkelingsmateriaal en speelgoed voldoende. Je gaat met het inrichten van een rijke leeromgeving je meer richten op aanvullende materialen die je zelf kunt verzamelen, zoals verpakkingsmateriaal, schelpen, knopen, natuurmaterialen, doppen en deksels, echte pannen en servies, restmaterialen van de bouw, lappen stof, bouten en moeren etcetera.

Deze zgn. open materialen waar kinderen een eigen functie aan kunnen geven, zijn vaak interessanter dan bestaand speelgoed/ontwikkelingsmateriaal. Een tip is om goed rond te kijken naar deze open materialen en deze actief te verzamelen. Dit hoeft weinig tot geen geld te kosten. Als je die open materialen weet te combineren met elkaar, ontstaat er vaak rijk spel waar kinderen diverse sleutelervaringen in kunnen opdoen. Je kunt ordening aanbrengen in deze materialen door ze te sorteren, te labellen en op te bergen in doorzichtige bakken. Bespreek met de kinderen in welke hoeken het materiaal een plek krijgt, zodat zij zich verantwoordelijk kunnen voelen voor hun eigen leeromgeving.

Ook het inrichten van themahoeken rond interesses van kinderen biedt kansen. Voorbeelden zijn een kappershoek, apotheek, supermarkt, garage, werkplaats, mode-atelier etcetera. De inrichting van de ruimte komt in alle trainingen van Kaleidoscoop aan de orde.

Vragen?

Japke Schonewille is contactpersoon.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.