• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Kaleidoscoop

Hoe kan ik blijven werken met Kaleidoscoop met onvoldoende dubbele bezetting?

Een van de basisproblemen zonder dubbele bezetting is het uitvoeren van het speelleren in de kleine groep. Om dat goed en dagelijks te kunnen doen, heb je eigenlijk meer handen op de groep nodig.

Mogelijke oplossingen zijn:

  •  De kleine groep doen (met vijf tot zes kinderen) terwijl de andere kinderen zelfstandig speelwerken in de hoeken. Let er bij de samenstelling van het kleine groepje op dat het heterogeen is samengesteld, qua ontwikkeling van de kinderen. Kinderen die onder de vve-doelgroep vallen moeten minimaal drie keer per week aan een kleine groep meedoen (en liever vaker!).
    Het is ook belangrijk dat je als leerkracht heel goed weet wat de vve-kinderen extra nodig hebben op het gebied van o.a. taal: het belang van een kindvolgsysteem en opbrengstgericht werken.
  • Een andere mogelijkheid is om de oudste kleuters (groep 2) langzaam toe te leiden naar zelfstandig werken tijdens speelwerken en speelleren in de kleine groep. Natuurlijk hebben ze ook begeleiding nodig, maar wellicht minder dan voorheen.
  • Probeer op andere manieren extra handen op de groep te regelen, bijvoorbeeld door ouders in te zetten. Dat is zeker niet optimaal, maar beter dan niets.
  • Zet de ib-er in om speelleren in de kleine groep te kunnen doen. Haal liever de ib-er in de klas dan dat de ib-er kinderen uit de klas haalt.

Bij al deze mogelijke tussenoplossingen is het belangrijk dat er een ervaren leerkracht op de groep staat die Kaleidoscoop heel goed in de vingers heeft.

Vragen?

Japke Schonewille is contactpersoon.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies