Voedingsbeleid Jump-in
Het voedingsbeleid Jump-in is in Amsterdam onderdeel van het bredere Jump-in programma. Het Jump-in-programma is voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar en werkt met acht hoofddoelen op het gebied van voeding en bewegen die binnen één programma geïmplementeerd worden. Een implementatietraject neemt ongeveer drie jaar in beslag.
- Erkend als:
- Goed onderbouwd
De interventie is helder beschreven, op basis van theorie onderbouwd, maar (nog) niet onderzocht op effectiviteit. Het is dan ook niet bekend of de interventie werkt. Op basis van de theoretische onderbouwing zou de interventie tot resultaat kunnen leiden voor kinderen, jongeren en/of opvoeders. Lees meer
- Op:
- Door:
- Deelcommissie Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
- Erkend als integraal vve-programma.:
- Momenteel in herbeoordeling:
- Gericht op:
- Gezondheid, Overgewicht
- Leeftijd:
- 4 tot en met 12 jaar
- Doel:
- Preventie van problemen
- Methode:
- Groepsgerichte aanpak
- Locatie:
- In de school
- Uitvoering:
- Basisvoorziening
Doelgroep
Het Voedingsbeleid Jump-in is bedoeld voor alle kinderen uit het basisonderwijs. Het schoolteam en de ouders zijn intermediaire doelgroepen.
Doel
Het hoofddoel van de interventie is dat kinderen gezond eten en drinken op school door het invoeren van een gezond voedingsbeleid wat bijdraagt aan het voorkomen van overgewicht op de lange termijn. Het voedingsbeleid is conform de Schijf van Vijf.
Aanpak
Na de wervingsfase, vindt er een teamkick-off voor het schoolteam plaats. Deze kick-off is de start van een periode waarin draagvlak gecreëerd wordt voor het voedingsbeleid bij zowel kinderen als ouders. In deze fase wordt al een gedeelte van de gedragsverandering gerealiseerd. Hierna worden afspraken geformuleerd, gecommuniceerd en gehandhaafd. De school zorgt op verschillende manieren voor borging van het beleid.
Onderbouwing
Door in de eerste fasen van de interventie in te zetten op verschillende determinanten zoals kennis, bewustzijn, attitude, sociale norm en omgeving vergroten we de kans op blijvende gedragsverandering en is er breed draagvlak voor het maken van afspraken. Zo zorgen we dat de afspraken zo veel mogelijk een sluitstuk vormen van deze gedragsverandering en verwachten we dat de afspraken voor kinderen (en ouders) zo min mogelijk als externe restrictie en druk wordt ervaren. Daarnaast worden ouders en kinderen actief betrokken bij de besluitvorming over het beleid.
Het Voedingsbeleid Jump-in is ingebed in het veel bredere Jump-in programma waarin ook andere gedragingen mee worden genomen.
Onderzoek
Uit een tevredenheidsonderzoek onder Jump-in scholen, uitgevoerd door TNO bleek dat de scholen het Voedingsbeleid Jump-in waardeerden met een 7,5. De scholen vinden het Jump-in Voedingsbeleid belangrijk, nuttig en passend bij de werkwijze van de school. In juli 2017 waren er in totaal 66 scholen die voor alle eetmomenten tijdens schooltijd beleid hadden opgesteld en dit ook consequent handhaafden.
Er loopt momenteel een evaluatie naar de effecten van de interventie.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
Jump-in is een mooie whole-school-aanpak, waarbij Voedingsbeleid Jump-in een deel van Jump-in beschrijft, namelijk alleen het voedingsbeleid. Het is een duidelijk beschreven interventie met een duidelijk implementatieplan en structurele monitoring. Goed dat er onderzoek is gedaan naar effectiviteit. Ter beoordeling heeft de interventie-eigenaar twee studies aangeleverd. De commissie vindt studie 1 sterk qua opzet, echter de studie gaat over het brede Jump-in programma en niet alleen over het voedingsdeel. Als uitkomstmaat is gekeken naar overgewicht/BMI. Studie 2 is minder sterk qua design maar gaat over de voorliggende interventie en haakt beter in op de doelen van Voedingsbeleid Jump-in. De studie is op zichzelf echter niet genoeg voor erkenning op het niveau Eerste aanwijzingen voor effectiviteit.