Smaaklessen

Smaaklessen is een lesprogramma over eten waarin het beleven van voedsel centraal staat. Door te proeven, voelen, horen, ruiken en kijken, verkennen kinderen hun eten. Het doel van de interventie is om kinderen op de basisschool te stimuleren bewuste keuzes te maken voor een gevarieerd, gezond en duurzaam eetpatroon.

Erkend als: 
Effectief volgens eerste aanwijzingen
Op: 
Door: 
Deelcommissie Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
Erkend als integraal vve-programma.: 
Momenteel in herbeoordeling: 
Gericht op: 
Gezondheid
Leeftijd: 
4 tot en met 12 jaar
Doel: 
Bevorderen positieve ontwikkeling, Preventie van problemen
Methode: 
Groepsgerichte aanpak
Locatie: 
In de school
Uitvoering: 
Basisvoorziening

Doelgroep

De hoofddoelgroep bestaat uit 4-12 jarige basisschoolleerlingen. Intermediaire doelgroepen zijn leerkrachten en ouders van de basisscholen die deelnemen aan Smaaklessen.

Aanpak

Tijdens Smaaklessen proeven leerlingen herhaaldelijk (on)bekende producten in een positieve context. In de lessen komen vijf thema's aan bod: smaak, gezond eten, voedselproductie, consumentenvaardigheden en koken. Leerkrachten geven zelf de lessen en bereiden deze voor. Smaaklessen wordt versterkt in de thuisomgeving, door ouders op verschillende manieren bij Smaaklessen te betrekken.

Tijdsinvestering

De interventie bestaat uit vijf lessen.

Toelichting oordeel Erkenningscommissie

Smaaklessen is een mooi en toegankelijk programma. De uitvoering is goed uitgewerkt met veel ruimte voor flexibiliteit. Naast een goede theoretische onderbouwing zijn de werkzame elementen van het programma helder beschreven.

Meer weten?

Meer weten over deze interventie? Neem contact op met: