B-toets
De B-toets brengt de bejegening van de hulpverlener richting de cliënt in kaart. In de vragenlijst komen acht categorieën met in totaal 24 items aan bod welke betrekking hebben op gedrags- en houdingsaspecten van de hulpverlener.
Doel
De B-toets is een instrument dat de bejegening van de hulpverlener richting de cliënt binnen het hulpverleningsproces in kaart brengt, om dit waar mogelijk te verbeteren. Hierbij kan het gaan om de bejegening van één betreffende hulpverlener, maar ook om de algemene bejegening.
Doelgroep
De doelgroep bestaat uit uitvoerende hulpverleners die binnen de jeugdzorg werkzaam zijn, en leerkrachten.
Materialen
Dit instrument bestaat uit een:
- handleiding
- ouderlijst
- jongerenlijst
- scoreformulier
Gebruik
De B-toets wordt door de cliënt ingevuld na afloop van een hulpverleningstraject, dit kunnen zowel de ouders als de jongeren zelf zijn. Ook is het mogelijk om de hulpverlener zelf de vragenlijst in te laten vullen, wat wel ten kosten kan gaan van de objectiviteit. Daarnaast kunnen hulpverleners over elkaar de B-toets invullen, waardoor er dialoog plaatsvindt over de bejegening.
Gebruik in Routine Outcome Monitoring (ROM)
Dit instrument wordt (nog) niet gebruikt om een Reliable Change Index (RCI) te berekenen. Een Reliable Change Index brengt voor een specifieke cliënt in kaart wat het effect is van de hulpverlening.
Meer informatie
- Onderwerp:
-
Residentiële jeugdhulp
- Doel:
-
Evaluatie
- Leeftijd:
- 0 - 25 jaar