• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Databank Instrumenten

Kijk op ontwikkeling in de voorschoolse voorzieningen

Kijk op ontwikkeling in de voorschoolse voorzieningen is gericht op het volgen en stimuleren van de ontwikkeling van peuters (2-4 jaar). Het instrument wordt gebruikt door leidsters in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven.

Doel

Kijk op ontwikkeling in de voorschoolse voorzieningen heeft als doel de ontwikkeling van peuters op een aantal momenten te objectiveren en op basis daarvan de ontwikkeling te helpen stimuleren. Het instrument richt zich op de brede ontwikkeling van kinderen.

Doelgroep

Het instrument is gericht op het volgen van de ontwikkeling bij peuters van 2 tot 4 jaar.

Materialen

Kijk op ontwikkeling in de voorschoolse voorzieningen bestaat uit:

  • Map met achtergronden, handreikingen en kopieerbladen

Gebruik

Binnen het gebruik zijn 3 stappen te onderscheiden:

1. Observeren
De observatie kan op twee manieren plaatsvinden: een leidster kan a) observeren terwijl ze met de kinderen werkt, of b) terwijl ze zichzelf even buiten de groep plaatst.

2. Registratie
De registratie kan ook op verschillende manieren gebeuren. Van de dingen die een leidster spontaan ziet, kunnen notities gemaakt worden in het logboek of het groepsboek. Een andere mogelijkheid is om van alle kinderen een map te maken met spullen en aantekeningen die iets vertellen over hun ontwikkeling. De leidster moet in ieder geval genoeg gegevens bij de hand hebben om, bijvoorbeeld twee keer per jaar, de observatielijst te kunnen invullen.

3. Vastleggen in observatielijst
Om de registratie van de observaties zo goed mogelijk te kunnen inplannen in de jaarplanning en de tijdsinvestering minimaal te houden, stellen de ontwikkelaars voor het invullen van het observatieformulier structureel voor alle kinderen te laten plaatsvinden in de maanden januari en juni. Bij ieder kind vindt de eerste registratie plaats in de observatiemaand die het eerst volgt nadat het kind 2 jaar is geworden. Het totale aantal registraties per kind is vier.

Als kanttekening bij het bovenstaande wijzen de ontwikkelaars erop dat het van belang is meerdere keren te observeren, in verschillende situaties. Als een kind één keer iets wel of juist niet doet of zegt, zegt dat nog niet zo veel over zijn ontwikkeling.

Gebruik in Routine Outcome Monitoring (ROM)

Dit instrument wordt (nog) niet gebruikt om een Reliable Change Index (RCI) te berekenen. Een Reliable Change Index brengt voor een specifieke cliënt in kaart wat het effect is van de hulpverlening.

Meer informatie


Onderwerp:

Kinderopvang

Doel:

Vroegsignalering

Leeftijd:
2 - 4 jaar

Beoordeling door COTAN

De Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) beoordeelt de kwaliteit van psychodiagnostische instrumenten in Nederland.

Beoordeeld?
Nee.
Let op:
Dat een instrument niet is beoordeeld, zegt nog niets over de kwaliteit.

Bestellen

De handleiding is te downloaden via www.slo.nl.

Hij kan ook besteld worden via:
SLO, nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling
Afdeling Verkoop
Postbus 2041
7500 CA Enschede
(053) 4840 664
primaironderwijs@slo.nl
www.slo.nl

 

Informatie downloaden

U kunt de beschrijving van het instrument op deze pagina opslaan als pdf-bestand.

Download de beschrijving

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.