• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Databank Effectieve Jeugdinterventies

School-Wide Positive Behavior Support

'School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS)' is gericht op het bevorderen van sociaal gedrag en het verminderen van gedragsproblemen bij leerlingen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Dit doel wordt bereikt via een driejarige systematische en gelaagde gedragsaanpak die bestaat uit het schoolbreed en preventief toepassen van gedragsbeïnvloedende technieken,  het schoolbreed registreren/signaleren van ongewenst gedrag en het op maat inzetten van bestaande interventies voor leerlingen met risicovol gedrag.

Doel

Het hoofddoel van SWPBS is het bevorderen van sociaal gedrag en het verminderen van gedragsproblemen onder leerlingen, zodat alle leerlingen optimaal kunnen profiteren van het geboden onderwijs. 

Doelgroep

De  doelgroep van SWPBS zijn alle leerlingen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Een intermediaire doelgroep zijn alle schoolmedewerkers en de ouders van de leerlingen, die een veilig schoolklimaat wensen.

Aanpak

SWPBS is een overkoepelende term voor een systematische en gelaagde gedragsaanpak welke bestaat uit een combinatie van het schoolbreed en preventief toepassen van een set gedragsbeïnvloedende technieken,  het schoolbreed registreren/signaleren van ongewenst gedrag en het op maat inzetten van bestaande interventies in verschillende mate van intensiteit voor leerlingen die risicovol gedrag tonen. De in te zetten gedragsinterventies passen bij een gelaagd preventie-model, dat ook binnen de gezondheidszorg wordt gebruikt (Mrzaek & Haggerty, 1994). Concreet betekent dit dat de gedragsaanpak rekening houdt met de mate waarin leerlingen gedragsproblemen vertonen. Door aanvullend hierop actief samen te werken met ouders en de zorg, wordt toegewerkt naar een klimaat waarin sociaal gedrag wordt bevorderd en gedragsproblemen worden voorkomen.

Materiaal

Er zijn PPTs, draaiboeken, lessen, beschrijvingen van werkvormen,  handboeken en andere materialen ontwikkeld voor diverse gebruikers: opleiders van PBS-coaches; PBS-coaches; schoolteams; ouders. De meest recente versies van de materialen worden digitaal gedeeld via het afgesloten gedeelte van de website www.swpbs.nl.

Onderzoek

In Nederland zijn tot nog toe geen effectstudies gedaan naar SWPBS. Een effectstudie naar SWPBS in Noorwegen met vier experimentele scholen en vier controlescholen leverde veelbelovende resultaten op. De belangrijkste onderzoeksuitkomsten waren een significante afname van probleemgedrag, zowel schoolbreed als in de klas. Ook werd een significante afname gemeten bij leerlingen met externaliserend gedrag. Scholen waar de meeste gedragsproblemen voorkwamen, profiteerden het meeste van de aanpak .


Onderwerp:

Gedragsproblemen,
Pesten,
Sociale vaardigheden

Doel:

Preventie, Behandeling

Leeftijd:
4 - 18 jaar

Uitgebreide beschrijving

Oordeel Erkenningscommissie

Erkenningsdatum:
24 april 2014
Beoordeeld door:
Erkenningscommissie Interventies:
Deelcommissie Jeugdgezondheidszorg, preventie en gezondheidsbevordering
Oordeel:
Goed onderbouwd
Toelichting:

SWPBS creëert een breed draagvlak voor een relevant thema. De toepassing van de leertheorie is uitstekend. Positief is dat de ouders intensief betrokken worden bij de uitvoering. Een ander pluspunt is de nauwe samenwerking met de jeugdzorg, zodat preventie en curatie mooi in elkaar overlopen.

Contactgegevens

Ontwikkeld door:
PI Research/Kenniscentrum SWPBS Nederland
Biesbosch 67
1115 HG Duivendrecht
info@swpbs.nl
020-650 15 01
www.swpbs.nl

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.