A301: Problemen met de competentiebeleving
Onderdeel van:Code | Probleem | Niveau |
---|---|---|
A | Psychosociaal functioneren jeugdige | As |
A300 | Problemen in de persoonlijkheid(sontwikkeling) en identiteit(sontwikkeling) | Groep |
Code | Probleem | Niveau |
---|---|---|
A | Psychosociaal functioneren jeugdige | As |
A300 | Problemen in de persoonlijkheid(sontwikkeling) en identiteit(sontwikkeling) | Groep |
Zelfwaardering is een relevant psychologisch verschijnsel en belangrijk voor hoe jeugdigen zich voelen en de wijze waarop ze zich gedragen. Bij problemen in de competentiebeleving is sprake van een te lage of te hoge zelfwaardering en van gering of te veel zelfvertrouwen. In beide gevallen is de beleving van de eigen competentie(s) niet reëel: de jeugdige heeft geen of onvoldoende zicht op zijn eigen mogelijkheden. Het kan hier een globale zelfwaardering betreffen als ook een zelfwaardering aangaande een specifiek(e) dimensie/subgebied. De dimensies/subgebieden (bijvoorbeeld sportieve vaardigheden, sociale acceptatie, uiterlijk of schoolvaardigheden) spelen een verschillende rol per leeftijdscategorie.
Een te lage zelfwaardering uit zich vooral in onaangepastheid wat interpersoonlijke relaties betreft. Andere kenmerken zijn:
Een te lage zelfwaardering gaat vaak samen met:
Een irreëel hoge zelfwaardering kan zich uiten in min of meer het tegenovergestelde gedrag als in bovenstaande voorbeelden beschreven. Het gaat dan voornamelijk om het overschatten van de eigen competenties. Regelmatig is hier sprake van een verhulde zelfonderschatting en minderwaardigheidsgevoelens.
Zowel bij Turkse als bij Marokkaanse jeugdigen hangen identificatie met de eigen etnische groep en verbondenheid met de eigen familie samen met een positieve zelfwaardering. Discriminatie door leeftijdsgenoten en discrepanties tussen ouders en kinderen in opvattingen over de Nederlandse cultuur dragen bij aan een negatieve zelfwaardering (De Wit, Slot & Van Aken, 2004).
Kinderen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar kunnen nog geen oordeel over zichzelf geven in termen van globale zelfwaardering (verbaal). Er is wel sprake van zelfwaardering; dit uit zich in gedrag (Harter, 1990).
Een lage zelfwaardering kan leiden tot (Angenent, 2004):
Vervreemding kan leiden tot (Angenent, 2004):
Verwar het hierboven beschreven probleem niet met onderstaande problemen.