• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Cijfers over Jeugd en Opvoeding

Mediagebruik

Mediagebruik heeft de afgelopen jaren een sterke plaats ingenomen bij jongeren als belangrijkste binnenactiviteit. Het gaat dan om tv-kijken, radio en muziek luisteren, en computergebruik, zowel voor communicatiedoeleinden als het spelen van computerspelletjes.

Kerncijfers

Bijna 50 procent van de scholieren in het voortgezet onderwijs kijken op een doordeweekse dag minstens drie uur televisie. Onder basisschoolleerlingen gaat het om bijna 40 procent die dat doet.

Het online zijn (msn, chatten, email of internet) doen scholieren uit het voortgezet onderwijs ook aanzienlijk vaker dan scholieren op de basisschool. Van de middelbare scholieren is bijna 53 procent dagelijks minimaal drie uur achter de computer. Bij de basisschool leerlingen gaat het om bijna 27 procent. 

Mediagebruik bij vmbo het hoogst

Er bestaan grote verschillen tussen leerlingen van verschillende schoolniveaus als het gaat om de tijdsbesteding aan tv-kijken, computerspelletjes spelen en online zijn. Naarmate jongeren een hoger schoolniveau volgen, kijken ze minder vaak tv en zijn ze minder aan het gamen of op het internet.

Trends in mediagebruik

De tijd die door basisschool leerlingen gemiddeld wordt besteed aan tv-kijken of online zijn, is tussen 2001 en 2013 niet veranderd. Wel besteden basisschoolleerlingen in 2013 ten opzichte van 2005 meer tijd aan het gamen van gemiddeld 1,6 uur per doordeweekse dag naar 2,1 uur per dag.

Onder middelbare scholieren is ook de tijd die ze online zijn en gamen toegenomen. Surfen op het internet doen ze in 2013 gemiddeld 1,8 uur per doordeweekse dag. In 2005 ging het om 1,6 uur. Gamen doen de middelbare scholieren in 2013 2,1 uur per dag. In 2005 ging het nog om 1,6 uur. 

Laatst bewerkt: 18 november 2014


Gebruikte onderzoeken en/of registraties

Gebruikte publicaties

  • Looze, M. de, Dorsselaer, S. van,Roos, S. de,e.a. (2014). Gezondheid, welzijn en opvoeding van jongeren in Nederland, HBSC 2013. Utrecht: Universiteit Utrecht.

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies