Minder motivatie bij leerling zonder goede werkplek

27 procent van de Nederlandse leerlingen heeft minder leermotivatie omdat ze thuis geen goede plek hebben om te leren en huiswerk te maken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Radboud Docenten Academie en het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt onder 21.955 leerlingen van ruim zeventig scholen.

De groep leerlingen zonder goede thuiswerkplek zegt ook minder hulp te hebben ervaren van ouders en docenten. Om deze leerlingen niet uit het oog te verliezen, is het volgens de onderzoekers belangrijk dat scholen hun leerlingen vragen of hun thuisleerplek voldoet en of het hen lukt zich te concentreren.

Uit het onderzoek blijkt ook dat leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo tijdens de lockdown in maart minder gemotiveerd waren dan leerlingen in de onderbouw. Volgens de leerlingen hebben zij behoefte aan meer hulp en feedback van docenten.

Docenten spelen een belangrijke rol in de leermotivatie van leerlingen. Wanneer een docent concrete hulp heeft geboden bij het thuisonderwijs was dit bepalend voor de leermotivatie van leerlingen. Volgens de ondervraagde leerlingen is het dan wel belangrijk dat ze weten wanneer zij hun docenten kunnen bereiken. Wellicht is een facultatief vragenuur daarom nuttiger dan een online les, aldus de onderzoekers.

Bron: VO-academie