Nieuws uit het jeugdveld

Campagne benadrukt diversiteit van pleegzorg

De instroom van nieuwe pleegouders neemt al jaren af. Jaarlijks zijn 3.500 nieuwe pleegouders nodig; in 2018 was er een tekort van bijna duizend nieuwe pleegouders. In de wervingscampagne Open je wereld, die op 30 oktober begon, legt Pleegzorg Nederland de nadruk op diversiteit van pleegzorg.

Door het gebrek aan potentiële pleeggezinnen wordt het moeilijker om een goede match te maken tussen pleegkind en pleeggezin. De campagne benadrukt dat een pleeggezin niet per definitie een traditioneel gezin is met een man en een vrouw aan het hoofd. Ook alleenstaande ouders en homostellen kunnen pleegzorg bieden, en pleegzorg is ook in deeltijd mogelijk.

Op 30 oktober begon ook de Week van de Pleegzorg. Tijdens de week worden in het hele land activiteiten georganiseerd als bedankje voor pleeggezinnen. Ook zijn er netwerkbijeenkomsten voor pleeggezinnen en informatiebijeenkomsten voor potentiële pleeggezinnen.

Het is goed dat de campagne de mogelijkheid van deeltijdpleegzorg benadrukt, vindt Els Mourits, medewerker van het Nederlands Jeugdinstituut. Daarnaast kan volgens haar ook kindgericht werven veel opleveren. 'Dan ga je voor specifieke kinderen in hun brede netwerk op zoek naar gezinnen die iets voor hen willen betekenen. Bijvoorbeeld via de vrienden van het kind, de school, de sportclub of de geloofsgemeenschap. Daar is nog veel winst te behalen.'

Bron: Pleegzorg Nederland; Nederlands Jeugdinstituut

Meer informatie

Gerelateerd nieuws

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies