• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws uit de jeugdsector

Stereotypering leidt tot toename probleemgedrag

Leerlingen met een niet-westerse achtergrond in Nederland ervaren dat er negatieve stereotypen zijn over zowel hun gedrag als hun intellectuele capaciteiten. Dit kan leiden tot een toename van probleemgedrag en lagere schoolprestaties. Dat onderzocht Bettina de Jong voor haar proefschrift, waarop ze op 6 februari promoveert aan de Universiteit van Amsterdam.

De Jong onderzocht ook de relatie tussen probleemgedrag en de leerkracht-leerlingrelatie bij leerlingen met een niet-westerse achtergrond. Hieruit blijkt dat leerlingen die zich in het begin van het jaar afhankelijk van de leerkracht opstellen, aan het eind van het jaar meer probleemgedrag hebben.

Een meer autonomieondersteunende stijl van lesgeven kan volgens De Jong bij deze groep helpen om de ontwikkeling van internaliserend en externaliserend probleemgedrag af te zwakken. Leerkrachten kunnen ook een rol spelen in het weerbaar maken van leerlingen tegen negatieve stereotypen. Als zij zich meer bewust worden van hun impliciete attitudes tegenover leerlingen kunnen leerkrachten hun reacties aanpassen.

Bron: Universiteit van Amsterdam

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.