• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws uit de jeugdsector

Onderwijsparticipatie jonge statushouder kan beter

Voor een succesvolle onderwijsparticipatie van jongvolwassen statushouders is structurele samenwerking nodig tussen de betrokken partijen. Ook moet de ondersteuning doorgaan tot na het afronden van een opleiding, concludeert Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) uit onderzoek naar onderwijskansen.

Jongvolwassen statushouders worden in hun onderwijsloopbaan beperkt door hun kennis en vaardigheden. Hun belemmeringen worden grotendeels veroorzaakt door het te lage taalniveau, zegt KIS in zijn rapport Meer jongvolwassen statushouders naar school: een kwestie van samenwerken?!. Die belemmeringen kunnen het risico op uitval vergroten.

Het bevorderen van onderwijsparticipatie vraagt om structurele samenwerking tussen onder andere gemeenten, onderwijsinstellingen, azc's, VluchtelingenWerk Nederland en aanbieders van inburgeringscursussen. Verder adviseren de onderzoekers om de jongvolwassenen te blijven ondersteunen tot na het afronden van hun studie, om de kansen op de arbeidsmarkt te vergoten.

Bron: Kennisplatform Integratie & Samenleving

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.