• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws uit de jeugdsector

'Meer beweging leidt tot betere rekenvaardigheden'

Kinderen die meerdere malen per week en gedurende een langere tijd beweegprogramma's volgen, presteren beter met rekenen en wiskunde. Dat is de conclusie van een onderzoek van Amsterdam UMC, gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine.

Het literatuuronderzoek toont aan dat intensieve beweging over meerdere jaren een positieve werking heeft op rekenen en wiskunde.  De kinderen volgden beweegprogramma's waarbij zij tussen de drie en vijf keer per week intensief bewogen. De programma's liepen twee tot drie jaar. Bij taalvaardigheden, de verbetering van aandacht en het concentratievermogen werd geen verband gevonden.

Amika Singh, bewegingswetenschapper en epidemioloog, stelt wel dat bewegen niet werkt als het dwangmatig gebeurt. Ze ziet er dan ook niets in om het gebruik van computers, telefoons en tablets voor jongeren te verbieden. 'Het is 2018, geen 1988. Die apparaten zijn er, je moet zorgen dat bewegen een leuk alternatief is. Dan gaan kinderen het vanzelf meer doen. Ook na schooltijd', laat ze weten in Het Parool.

Bron: Amsterdam UMC; Het Parool

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.