• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws uit de jeugdsector

Kind leert niet beter door ADHD-medicatie

Basisschoolleerlingen met ADHD gaan niet beter lezen en gaan nauwelijks beter rekenen als zij methylfenidaat slikken. Dat blijkt uit een meta-analyse door onderzoekers van de Vrije Universiteit die is gepubliceerd in het tijdschrift European Child & Adolescent Psychiatry.

De onderzoekers analyseerden gegevens over rekenen, lezen en spellen uit 34 eerdere studies. Bij kinderen die methylfenidaat slikken, bijvoorbeeld Ritalin of Concerta, nam de nauwkeurigheid van het rekenen toe met 3 procent. Nauwkeurig lezen verbeterde niet.

Het verbeteren van schoolprestaties is dus geen goede reden om kinderen methylfenidaat voor de schrijven, concluderen de onderzoekers. 'De effecten van medicatie zijn te klein om er voor te zorgen dat kinderen met ADHD op het niveau van hun leeftijdsgenoten gaan presteren', zegt onderzoeker Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam. Volgens haar is een training voor ouders of leerkrachten effectiever om schoolprestaties te verbeteren.

Bron: Vrije Universiteit Amsterdam; European Child & Adolescent Psychiatry

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies