• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws uit de jeugdsector

AKJ: Vraagstukken cliënt complexer van aard

Bijna elfduizend kinderen en ouders deden in 2017 een beroep op de vertrouwenspersonen van het AKJ; nagenoeg hetzelfde aantal als in 2016. Toch nam de werkdruk toe, door de complexere vraagstukken. Dit blijkt uit het AKJ-jaarverslag.

Het AKJ signaleert enkele trends. Cliënten zeggen bijvoorbeeld dat zij onvoldoende worden gehoord over of betrokken bij de gemaakte keuzes voor zorg. Indicaties lijken vooral te worden gebaseerd op de hulp die is ingekocht door de gemeente. Als ouders een andere vorm van hulp geschikter vinden voor hun kind en zij daar een PGB voor aanvragen, honoreert de gemeente dit vaak niet.

Door onder ander ziekte en personeelstekort zijn er vaak te weinig jeugdbeschermers beschikbaar, signaleert het AKJ. Ook krijgen cliënten vaak verschillende jeugdbeschermers, waardoor de begeleiding vertraging oploopt.

Verder verblijven jongeren vaak onnodig lang in een open of gesloten jeugdhulpinstelling. Dit komt onder andere doordat de gemeente geen passende hulp heeft ingekocht of doordat daarvoor een wachtlijst bestaat. Ook pasten open residentiële instellingen regelmatig controlerende en vrijheidsbeperkende maatregelen toe die wettelijk gezien niet mogen.

Bron: AKJ

Meer informatie

Gerelateerd nieuws

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies