• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws uit de jeugdsector

Minder verzuim bij leerlinggerichte leeromgeving

Een leerlinggerichte leeromgeving motiveert vmbo-leerlingen meer dan een traditionele docentgerichte leeromgeving. Hierdoor neemt het schoolverzuim sterk af. Dat concludeert onderwijsdeskundige Karin Smit in het onderzoek waarop ze op 31 oktober promoveert aan de Universiteit Leiden.

Met name jongens zijn binnen leerlinggerichte leeromgevingen minder vaak afwezig. Het onderzoek toont verder aan dat leerlingen meer vrijheid ervaren, zich competenter voelen en meer verbinding ervaren met de docent. Dit komt hun plezier, interesse, inzet en doorzettingsvermogen ten goede.

Smit onderzocht daarnaast de zelfregulatie van motivatie. Zo vinden de meeste vmbo-leerlingen vooral leerdoelen, sociale doelen en welzijnsdoelen belangrijker dan materiële doelen, zoals het nastreven van mooie, nieuwe, of kostbare zaken.

Bron: Universiteit Leiden

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies