• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws uit de jeugdsector

Instroom pleegouders niet vergroot door campagne

De campagne 'Supergewone mensen gezocht' zorgde wel voor meer belangstelling voor pleegzorg, maar niet voor meer aanmeldingen. Dat maakte Pleegzorg Nederland bekend tijdens de Week van de Pleegzorg.

De campagne 'Supergewone mensen gezocht', in september en oktober vorig jaar, vergrootte de kennis over pleegzorg. Vooral bij vrouwen van 35 tot 45 jaar ging de kennis vooruit, blijkt uit een internetpeiling onder 4.488 Nederlanders. Dat is een belangrijke doelgroep, omdat zij volgens Pleegzorg Nederland de beslissers zijn als het gaat om pleegzorg.

Na de campagne bezochten circa vierduizend mensen een informatieavond over pleegzorg; 15 procent meer dan het voorgaande jaar. De instroom van pleegouders nam echter niet toe. Het afgelopen jaar meldden zich circa 2.500 pleegouders aan, 1.000 minder dan het doel van de campagne.

De Jeugdwet stelt dat pleegzorg de eerste keuze is bij een uithuisplaatsing. Daardoor zijn er meer pleegkinderen, en ook meer pleegkinderen met ernstige problemen. Pleegzorgorganisaties moeten daar bij de werving, selectie en begeleiding van pleeggezinnen rekening mee houden.

Bron: Pleegzorg Nederland

Meer informatie

Aanbod NJi

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.