• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws uit de jeugdsector

Campagne voor herkennen depressie van start

Een publiekscampagne moet ertoe leiden dat mensen de signalen van een depressie onder jongeren en jonge vrouwen beter herkennen en erover praten. Minister Edith Schippers van VWS gaf 26 september het startschot voor de campagne.

De campagne richt zich het eerste jaar op jongeren van 13 tot 18 jaar en op vrouwen tot 35 jaar. Een op de vijftien jongeren is depressief en ook jonge vrouwen lijden vaker dan gemiddeld onder depressies.

Onderdeel van de campagne zijn twee filmpjes die laten zien hoe depressieve mensen hun leven ervaren. Die zijn tot begin december te zien op tv, in de bioscoop en via sociale media. Op de campagnesite is het mogelijk een depressietest te doen. Ook zijn er tips te vinden voor het steunen van iemand met depressie.

De campagne is een coproductie van VWS en de Mental Health Foundation, een organisatie die beoogt het taboe rond psychische ziekten te doorbreken.

Bron: Ministerie van VWS; Trouw, 26 september 2016

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.