Nieuws uit het jeugdveld

Vve heeft meeste effect in gemengde groep

Het handelen van de beroepskracht en de groepssamenstelling blijken bepalend te zijn voor het effect van voor- en vroegschoolse educatie (vve) op de ontwikkeling van deelnemende kinderen. Dat schrijft Annika de Haan in het proefschrift waarop ze 28 oktober promoveert aan de Universiteit Utrecht.

In Utrechtse wijken werd een experiment uitgevoerd waarbij ook kinderen die niet tot de doelgroep behoren deelnamen aan de voorschool. De kinderen ontwikkelen zich sneller in gemengde groepen dan in niet-gemengde groepen. Het positieve effect van gemengde groepen lijkt vooral te verlopen via interactie met groepsgenoten. Verder laten kinderen een snellere ontwikkeling zien in groepen waar de beroepskracht veel ontwikkelingsstimulerende activiteiten aanbiedt en begeleidt.

De Haan beveelt aan om in kleine groepen te werken. Kinderen kunnen daarin makkelijker zelf verbaal bezig zijn en de beroepskracht kan makkelijker activiteiten aanpassen aan het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Ze pleit ook voor continue professionalisering van beroepskrachten in de vve, bijvoorbeeld door coaching.

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies