Nieuws uit het jeugdveld

Leeftijd, sekse en opleiding bepalen mediagebruik

In het gebruik van media door jongeren bestaan grote verschillen per leeftijdsgroep, onderwijsniveau en geslacht. Dat blijkt uit de monitor Jeugd en Media 2015 die Kennisnet en Mediawijzer.net op 23 juni publiceerden.

De monitor brengt in beeld hoe jongeren van 10 tot 18 jaar media gebruiken in hun vrije tijd, voor hun persoonlijke ontwikkeling of voor schoolwerk. Meisjes gebruiken vaker sociale media om samen met klasgenoten huiswerk te maken dan jongens. Hoogopgeleide jongeren wisselen via sociale media vaker kennis uit en kijken vaker informatieve filmpjes dan laagopgeleide jongeren. Ook staan laagopgeleide jongeren minder lang stil bij de risico's van mediagebruik in het verkeer of langdurig computergebruik.

Uit de monitor blijkt verder dat slechts een derde van de ouders afspraken maakt over het mediagebruik van hun kind. Daarbij richten ouders zich vooral op risico's en minder op de kansen en het plezier die media kunnen bieden.

Bron: Mediawijzer

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies