Nieuws uit het jeugdveld

Veel discriminatie van moslims op middelbare school

Bijna twee derde van docenten in het voortgezet onderwijs is vorig jaar getuige geweest van moslimdiscriminatie in de klas. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Panteia, dat onderzoek deed in opdracht van de Anne Frank Stichting en FORUM.

Bij de meeste incidenten in de klas gaat het om scheldpartijen en beledigingen, maar ook vernieling en mishandeling komen voor. Aanleiding is vaak media-aandacht voor crimineel gedrag of overlast van moslims in Nederland, of voor terrorisme of terroristische organisaties in binnen- en buitenland. Meestal zijn de daders autochtone jongens; de slachtoffers zijn vaak van Marokkaanse of Turkse afkomst.

Bijna alle docenten grijpen in bij moslimdiscriminatie, met name door er met de leerlingen over te praten. 94 procent van de docenten hecht waarde aan scholing over omgangsvormen, stereotypering en beeldvorming en het voorkomen van discriminatie. Het ministerie van Onderwijs ontwikkelt samen met docenten een handreiking die leraren in de klas moet helpen.

Aan het onderzoek deden 498 docenten mee. Docenten die getuige waren van incidenten, gaven vaak les in het praktijkonderwijs of het vmbo.

Bron: Anne Frank Stichting; ANP

Meer informatie

Gerelateerd nieuws

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. Sluit mededeling over cookies