• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
Nieuws

Interactief voorlezen goed voor kennisontwikkeling

Kleuters leren meer door actief mee te denken tijdens het voorlezen van prentenboeken. Dat stelt Myrte Gosen in haar proefschrift, waarop zij 21 juni promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Gosen onderzocht niet zozeer wat kinderen individueel leren tijdens het voorlezen, maar vooral hoe dat leren zichtbaar wordt in de interactie met de leerkracht en tussen kleuters onderling. Door met elkaar te praten over een plaatje ontstaan inhoudelijke gesprekken over allerlei thema’s uit het boek, of zoeken kinderen gezamenlijk naar mogelijke oplossingen voor een probleem. Dergelijke voorleesinteracties hebben een positieve invloed op zowel de taal- en leesontwikkeling als de kennisontwikkeling, stelt Gosen.

Het is belangrijk dat leerkrachten kinderen stimuleren, door niet te zeggen of verklaringen en oplossingen goed of fout zijn, maar door bijvoorbeeld te antwoorden: 'Dat zou kunnen'. Kinderen gaan dan voortbouwen op elkaars antwoorden.

Bron: Rijksuniversiteit Groningen

Meer informatie

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.