Vooral jongens krijgen ADHD-medicatie

Bij kinderen en jongeren tot 20 jaar krijgen vooral jongens ADHD-medicatie. Dat blijkt uit CBS-cijfers. Neeltje van den Bedem van het NJi: 'Typisch jongensgedrag zoals speels en druk zijn, wordt vaak gezien als ADHD.'

Bij kinderen tussen 10 en 15 jaar is het verschil tussen jongens en meisjes het grootst. In die leeftijd krijgen jongens twee keer zo vaak medicijnen voor ADHD als meisjes. In totaal verstrekten apothekers in 2023 aan bijna 300.000 mensen medicijnen voor ADHD. Dat is vier keer zoveel als in 2006.

Dat vooral jongens ADHD-medicatie gebruiken, past volgens Neeltje van den Bedem van het NJi in een groter verhaal. 'Typisch jongensgedrag zoals speels en druk zijn, wordt vaak gezien als ADHD. Dat is ook de reden dat vooral jongens medicatie krijgen voorgeschreven. Maar dat gedrag hoort bij de kindertijd. Het is normaal en vaak geen reden tot zorg.'

'Veel problematiek wordt te snel aan een kind toegeschreven, alsof daar iets gecorrigeerd moet worden. Zo weten we bijvoorbeeld dat kinderen die de jongsten zijn in een klas, en zich dus vaak drukker en speelser gedragen, vaker ADHD-medicatie hebben. We weten allemaal hoeveel een kind zich in een paar maanden tijd kan ontwikkelen. Als we kinderen van verschillende leeftijden vergelijken, lijken de jongsten minder goed mee te komen. Dat zegt meer iets over ons systeem van hoe we kinderen benaderen en vergelijken, dan over het kind zelf. Drukke jongens komen daardoor sneller in de probleemhoek.'

Omgeving kind bekijken en aanpassen

In plaats van druk gedrag te benaderen als een individueel probleem is het verstandiger te kijken naar wat er in de omgeving van een kind speelt, vindt Van den Bedem. 'Bijvoorbeeld stress van de ouders, waardoor een kind slecht slaapt en daardoor drukker kan zijn.'

En probeer de omgeving naar het kind aan te passen, in plaats van een kind te problematiseren, adviseert ze. 'We moeten vooral kijken naar wat een kind nodig heeft om te kunnen meedoen in de klas. Houd in de gaten op welke momenten het kind druk gedrag vertoont, wanneer het wél goed gaat en hoe je dat kunt versterken. Als een school ruimte maakt voor beweeglijkheid, spel en andere activiteiten naast stilzitten en luisteren, kan dat bijvoorbeeld al helpen. En realiseer je als professional dat kinderen verschillen. In één klas kan er een flinke variatie in leeftijden zijn, en dus verschillend gedrag.'

Bericht CBSArtikel New York Times: Have we been thinking about ADHD all wrong?