VER_haal 2025: e-magazine over jeugdparticipatie in het onderwijs
Participatie van kinderen en jongeren is onmisbaar wanneer je ervoor wilt zorgen dat zij zich gehoord, verantwoordelijk en betrokken voelen. En dat geldt ook in het onderwijs. Het e-magazine VER_haal 2025 neemt je mee in de wereld van leerlingparticipatie en ervaringsdeskundigheid in het onderwijs. VER_haal helpt je om zelf participatie te verbeteren in de klas, op school of opleiding en in beleid. Zodat kinderen en jongeren écht invloed hebben.
VER_haal richt zich dit jaar op het onderwijs. De vijfkoppige jongerenredactie sprak hier nadrukkelijk haar voorkeur voor uit. Als VER_haal één ding duidelijk maakt, dan is het dat participatie verder gaat dan alleen leerlingen op school om hun mening vragen.
Nikki Udo, portefeuillehouder jeugdparticipatie bij het NJi, zegt hierover: 'Voor participatie hebben kinderen en jongeren kansen en ruimte nodig om invloed uit te oefenen op hun eigen leerproces en op het beleid op school. Het vraagt om luisteren naar wat ze belangrijk vinden en een gepast vervolg geven aan wat je hebt gehoord. Daar ligt een verantwoordelijkheid voor volwassenen. Zoals jongerenredactielid Elisia stelt in haar artikel over passend onderwijs: Luisteren is niet wachten tot de jongeren naar jou komen.'
Jongerenredactie
Net als bij de vorige edities van VER_haal is er samengewerkt met een jongerenredactie: Daphne, Deborah, Chloé, Elisia en Sarah. Het begon met een uitgebreide brainstorm over thema's die hen raken. Vandaaruit hebben de jongeren hun eigen verhalen opgeschreven, interviews afgenomen en input gegeven voor de vormgeving. Dat heeft van VER_haal weer een mooi product gemaakt óver jeugdparticipatie dóór jeugdparticipatie.
Over VER_haal
VER_haal 2025 is de derde editie van een magazine over jeugdparticipatie en de inzet van ervaringsdeskundigen. Dit magazine kwam tot stand vanuit een samenwerking tussen het NJi, NJR, ExpEx, Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie en de jongerenredactie.
Meer informatie
Lees ook
-
Wat is leerlingparticipatie en waarvoor is het waardevol?
Wat is leerlingparticipatie en waarvoor is het waardevol?Voor wieProfessionalsBeleidsmakersWat leerlingparticipatie is en waarom het belangrijk is voor de leerling, de school én de maatschappij lees je op deze pagina.
-
Gedeeld eigenaarschap: de stem van leerlingen in hun leerproces
Gedeeld eigenaarschap: de stem van leerlingen in hun leerprocesVoor wieProfessionalsBeleidsmakersHoe kan eigenaarschap van leerlingen eruitzien? En hoe kun je dit als leerkracht bevorderen?
-
De klassenvergadering: laagdrempelige leerlingparticipatie
De klassenvergadering: laagdrempelige leerlingparticipatieVoor wieProfessionalsBeleidsmakersEen laagdrempelige vorm van leerlingparticipatie is de klassenvergadering. Wat zijn de voordelen van een klassenvergadering?
-
Creatieve werkvormen voor toegankelijke leerlingparticipatie
Creatieve werkvormenVoor wieProfessionalsCreatieve werkvormen maken leerlingparticipatie toegankelijk. Bijvoorbeeld tekenen, een brief schrijven of een wensmuur maken.
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.
Pers
Ben je journalist? Dan kun je:
- je vraag stellen via pers [at] nji.nl (pers[at]nji[dot]nl)
- bellen met 030 - 23 06 349 (maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur)
- bellen met 06 - 25 66 07 57 (maandag tot en met donderdag tussen 8.30 en 17.00 uur)