'Sociale media onveilig voor kinderen’

Socialemedia-apps vormen een onveilige omgeving voor kinderen en zijn daarom niet geschikt voor hen. Dat concludeert de Consumentenbond na het doorlichten van Facebook, Instagram, Signal, Snapchat, Telegram, TikTok, WhatsApp en YouTube.

De Consumentenbond onderzocht welke opties de apps bieden aan ouders en kinderen om de platforms tot een veilige omgeving te maken. De bond concludeerde dat de platforms te weinig rekening houden met de kwetsbaarheid van kinderen en hun privacy en dat de instellingen niet kindvriendelijk zijn.

Zo zetten alleen Facebook, Instagram, TikTok en YouTube het profiel van jonge gebruikers standaard op privé. Slechts bij twee socialemediaplatforms, Facebook en Instagram, is het mogelijk schermtijd bij te houden en een maximumtijd in te stellen. Ouderlijk toezicht is alleen mogelijk bij TikTok en YouTube.

Snapchat en TikTok gaan ver

Facebook, Instagram, Snapchat en TikTok maken profielen van jonge gebruikers en stemmen content en advertenties af op persoonlijke kenmerken. Snapchat en TikTok gaan daarin ver, vindt de Consumentenbond. Deze apps baseren hun advertenties namelijk ook op het surfgedrag en de locatie van kinderen.

Een ander bezwaar van de bond is dat het bij de helft van de apps moeilijk is om gegevens te verwijderen bij het opzeggen van een account. Bij Snapchat, Instagram en Telegram moet dit via de website. Bij TikTok is het niet duidelijk of de dienst wel alle persoonsgegevens verwijdert.

Ondersteun en begeleid jongeren

‘Omdat de meeste apps hun veiligheid voor kinderen en jongeren niet op orde hebben, is het belangrijk dat zij door leerkrachten en ouders ondersteund en begeleid worden’, zegt Peter Nikken van het Nederlands Jeugdinstituut. ‘Praat dus met hen over wat ze op sociale media doen en hoe ze hun informatie met anderen delen. Vraag wat ze ervan vinden, wat ze belangrijk vinden en waar ze steun bij kunnen gebruiken.’

Volgens Nikken is het daarnaast belangrijk om kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking of psychosociale problematiek goed te begeleiden. ‘Ook zij vinden het belangrijk om via sociale media contact met anderen te hebben. Maar voor hen is het extra lastig om in te schatten of ze wel met betrouwbare personen te maken hebben.’

Bron: De Consumentenbond

Meer informatie

Bericht de Consumentenbond