Nieuw meldpunt voor online kinderarbeid

Er komt begin volgend jaar een nieuw landelijk meldpunt ter voorkoming van online kinderarbeid op sociale media zoals YouTube en Instagram. Dat maakte staatssecretaris Dennis Wiersma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SWZ) op 9 oktober bekend in het televisieprogramma Kassa.

In Nederland mogen kinderen tot 13 jaar alleen meedoen aan reclamespotjes of tv-programma’s als ze daar toestemming voor hebben van de Inspectie SZW. Deze regel wordt op sociale media meestal niet nageleefd.

Vooral families die op sociale media vloggen over hun leven houden zich niet aan de regel. Zij verdienen geld met hun vlogs door tegen betaling producten of diensten aan te prijzen. De kinderen in deze gezinnen worden vaak structureel ingezet bij de reclame-uitingen.

In gesprek met ouders en pedagogen

Omdat er in deze situaties geen sprake is van een duidelijke werkgever, is het voor de Inspectie SZW moeilijk om te handhaven. De inspectie gaat onderzoeken hoe de regels moeten worden aangepast en gaat daarbij in gesprek met ouders, pedagogen en andere betrokkenen. Daarnaast kunnen mensen terecht bij het meldpunt wanneer zij op sociale media iets zien dat tegen de regels is.

Weigeren in de spotlight te staan

‘De wet op de kinderarbeid moet meegaan met zijn tijd’, vindt Peter Nikken, expert mediaopvoeding bij het Nederlands Jeugdinstituut. ‘Kinderen hebben recht op vrije tijd, maar ook het recht om te weigeren in de spotlight te staan en voor eeuwig vastgelegd te worden. Als zo’n filmpje eenmaal opgenomen is en op het internet staat, gaat het niet meer weg.’

‘Bij het aanpassen van de regels moet er rekening gehouden worden met het nieuwe medialandschap. Daarnaast is het belangrijk dat de nieuwe regels de verantwoordelijkheid bewaken voor het gezond kunnen opgroeien van kinderen.’

Bron: KASSA; NOS

Meer informatie

Bericht KASSA

Fragment KASSA
Bericht NOS