Jongere overschat eigen digitale vaardigheid

47 procent van de jongeren overschat de eigen digitale vaardigheden. Dat blijkt uit onderzoek van de Koninklijke Bibliotheek onder ruim duizend jongeren tussen 10 en 15 jaar.

Hoe ouder jongeren zijn, hoe positiever zij hun digitale vaardigheden inschatten. Zo’n 75 procent van de jongeren tussen 14 en 15 jaar zegt over voldoende digitale vaardigheden te beschikken. Maar bij het toetsen hiervan blijkt maar 39 procent voldoende digitaal vaardig te zijn.

De jongste groep met kinderen tussen 10 en 12 jaar is ontvankelijker voor de lessen van hun ouders. Zo zegt 67 procent van de 12-jarigen dat hun ouders meer van het internet weten dan zijzelf, tegenover 40 procent van de 15-jarigen.

Onprettige situaties oplossen 

Vooral digitaal minder vaardige jongeren zien minder gevaren op het internet en zijn daardoor minder weerbaar. Ook weet deze groep niet goed hoe ze onprettige situaties moeten oplossen. Deze jongeren gedragen zich online ook vaker op een kwetsende manier richting anderen. Ze vertrouwen daarbij bovendien minder op de kennis van hun ouders en andere volwassenen.

Peter Nikken, specialist digitaal opgroeien bij het NJi, herkent de bevinding dat sommige jongeren minder goed meekomen in de digitale samenleving en veel risico lopen. ‘Daarom is het belangrijk dat alle ouders, en vooral die in kwetsbare situaties, aan goede mediaopvoeding kunnen doen. Daarbij moeten ze samen kunnen optrekken met medeopvoeders in bijvoorbeeld het onderwijs, het jongerenwerk, de bibliotheek of de gezinsondersteuning.’

Bron: Koninklijke Bibliotheek

Lees ook