Transformatie naar een contextuele en systeemgerichte beleidspraktijk
Door de invoering van de Jeugdwet in 2015 zijn de landelijke eisen voor toegang tot jeugdzorg sterk veranderd. De Jeugdwet benadrukt het belang van kijken naar de brede context rond het kind en het gezin. Op deze pagina vind je voorbeelden van gemeenten die hulpvragen op deze manier benaderen.
Transformatie: verschillen tussen gemeenten
Met de invoering van de Jeugdwet werden veel taken in het sociaal domein overgedragen aan de gemeenten. Hierbij stond in eerste instantie het overnemen en continueren van de jeugdzorg centraal. De hoeveelheid nieuwe taken liet weinig tijd over voor de transformatie van beleid volgens de bedoeling van de nieuwe wet. Sommige gemeenten zijn ook nu nog niet zo ver in het proces van transformeren en veranderen. Andere zijn al verder gevorderd.
Nieuwe benadering van hulpvragen
Ook rond het benaderen van hulpvragen zijn er binnen gemeenten verschillen te zien. Sinds de invoering van de Jeugdwet is voor jeugdhulp geen formele psychiatrische classificatie meer vereist, zoals een DSM-classificatie. Dit geldt ook voor zwaardere vormen van jeugdzorg, zoals specialistische jeugd-ggz (JGGZ). In de Jeugdwet wordt juist op meerdere plekken het belang benadrukt van het kijken naar de brede context van de hulpvraag van het kind, jongere en gezin.
Sommige gemeenten hanteren nog steeds een vorm van het oude beleid. Andere gemeenten hebben hun beleid vernieuwd. Zij verschoven van het medische model met focus op DSM-classificaties naar een bredere, contextuele en ontwikkelingsgerichte benadering.
Dit nieuwe beleid neemt afstand van een probleemdenkend, individueel en classificatiegerichte benadering en is meer gericht op context en familiesysteem. Daarmee sluit het lokale jeugdbeleid naar verwachting beter aan bij de mogelijkheden en behoeften van kinderen, ouders en professionals in het jeugdveld.
Dat is eigenlijk de essentie: dat je alle perspectieven bij elkaar brengt voordat je gaat zeggen waar het aan ligt. Het is een puzzel leggen.
Ter inspiratie: voorbeeldgemeenten
Zwolle, Regio Nijmegen, Utrecht, Peel en Maas en Groningen zijn voorbeelden van gemeenten die op deze contextgerichte manier hun jeugdbeleid vormgeven.
Gemeente Zwolle: hulp in de eigen omgeving
'Samenspel in de wijk' is de werkwijze waarmee gemeente Zwolle, sociale wijkteams en zorgaanbieders inwoners ondersteunen. Het doel is om hulp bij inwoners dichtbij organiseren op zo'n manier dat het past bij het gewone leven. Dus in de eigen omgeving: thuis, op school, op het werk of in de wijk.
Terugkerend element in de Zwolse werkwijze is het systeem- en contextgericht werken. Alle professionals zijn opgeleid in het systemisch- en contextgericht leren kijken en analyseren. Ze zijn steeds beter gaan begrijpen waarom ondersteuningsvragen systeem- en contextgericht benaderd moeten worden. En waarom dit nodig is om gezinnen, kinderen en jongeren nog beter te helpen.
Regio Nijmegen: kijken naar bredere context
De regio Nijmegen werkt met het Ecosysteem Mentale Gezondheid: GEM. In het regioprogramma jeugd (2023-2028) schrijven de samenwerkende gemeenten dat de uitgangspunten vanuit GEM hen helpen om niet te kijken naar de specifieke gedrags- of emotionele problemen, maar ook naar de bredere context waarin het kind opgroeit. Samen met alle partners zoeken ze naar de verklaring voor het gedrag van het kind in de context van het gezin. Door deze factoren in de behandeling en ondersteuning op te nemen, wordt een brede en duurzame aanpak geboden.
Jeugd Regio Nijmegen - Samen Kleuren Wij De Toekomst
Utrecht: grondoorzaken aanpakken
De gemeente Utrecht werkt met verschillende leidende principes, waaronder het principe 'grondoorzaken aanpakken in het belang van kinderen'. Dit geeft aan dat de focus minder op het kind gericht moet zijn, en meer op de context waarin het opgroeit. Samen met partners legt de gemeente daarom nog meer focus op grondoorzaken van problemen en de preventie daarvan. Jeugdhulppartners adresseren op tijd en scherp wat nodig is vanuit andere domeinen om grondoorzaken van problemen op te lossen.
Jeugdbeleid | gemeente Utrecht
Peel en Maas en Groningen: breed en contextgericht
De gemeenten Peel en Maas en Groningen kijken breed en contextgericht naar de vraag van hun gezinnen. Ze vertellen hierover in de aflevering: 'Jeugdhulp in de gemeente. Wie heeft welke taak?' van de podcast De Beleidsmakers Jeugd van het NJi.
Praktische tips en vragen in het Kwaliteitskompas
Het Kwaliteitskompas van het NJi kan jou als beleidsmaker helpen bij de transformatie naar een contextuele en systeemgerichte beleidspraktijk. Het biedt praktische tips en vragen waarmee je kunt toewerken naar een doelgerichte aanpak, samen met partners.
Lees ook
-
De negatieve gevolgen van DSM-classificaties
De negatieve gevolgen van DSM-classificaties
De negatieve gevolgen van DSM-classificatiesWetenLees meer over De negatieve gevolgen van DSM-classificatiesWat is het oorspronkelijke doel van de DSM? En wat zijn de negatieve gevolgen die DSM-classificaties kunnen hebben voor kinderen?
-
Van afgebakende stoornissen naar onderliggende factoren
Van afgebakende stoornissen naar onderliggende factoren
Van afgebakende stoornissen naar onderliggende factorenWetenLees meer over Van afgebakende stoornissen naar onderliggende factorenDe DSM werkt met categorieën: klachten vallen binnen een classificatie, of niet. Deze afbakening doet geen recht aan de realiteit.
-
Wat zijn de eisen rond DSM-classificaties in de Jeugdwet?
Wat zijn de eisen rond DSM-classificaties in de Jeugdwet?
Wat zijn de eisen rond DSM-classificaties in de Jeugdwet?WetenLees meer over Wat zijn de eisen rond DSM-classificaties in de Jeugdwet?Zijn DSM-classificaties verplicht voor indicatiestelling via de Jeugdwet? Lees hoe het vroeger was geregeld, en wat nu de eisen zijn.
-
Van label naar leefwereld: anders kijken naar gedrag bij KOOS Utrecht
Van label naar leefwereld: anders kijken naar gedrag bij KOOS Utrecht
Van label naar leefwereld: anders kijken naar gedrag bij KOOS UtrechtPraktijkLees meer over Van label naar leefwereld: anders kijken naar gedrag bij KOOS UtrechtHoe organiseer je specialistische jeugdhulp zonder dat een DSM-label het startpunt is? KOOS Utrecht brengt dat in de praktijk. Lees hier hoe.