Van DSM naar contextgericht kijken

Steeds meer kinderen worden aangemeld voor extra hulp en begeleiding. En het aantal DSM-classificaties en individuele zorgtrajecten neemt toe. Problemen worden hierbij vooral toegeschreven aan het kind, terwijl de rol van de omgeving en de omstandigheden waarin een kind opgroeit onderbelicht blijven. Het is belangrijk om oog te hebben voor variatie in gedrag, de ontwikkeling van kinderen en het samenspel tussen een kind en de context. Dit geeft belangrijke aanknopingspunten voor het versterken, begeleiden en behandelen van kinderen en jongeren.  
 

De Diagnostic Statistical Manual (DSM) is bedoeld als instrument om psychische problemen te categoriseren. Dit categoriseren heet ook wel classificeren. De classificaties uit de DSM bieden een gedeelde taal om psychische problemen te beschrijven en te onderzoeken. Net zoals dat gebeurt bij lichamelijke ziektes. Dit kan helpen om te begrijpen wat er speelt en om passende hulp te bieden.

Maar dit oorspronkelijke doel van de DSM is uit beeld geraakt. Kinderen krijgen steeds vaker een DSM-classificatie, met verschillende negatieve effecten tot gevolg.

Meer over de negatieve gevolgen van DSM-classificaties
 

Uit de praktijk

Van medisch naar ontwikkelingsgericht

Hoe organiseer je specialistische jeugdhulp zonder dat een DSM-label het startpunt is? KOOS Utrecht brengt dat in de praktijk.  Van label naar leefwereld: anders kijken naar gedrag bij KOOS Utrecht

Succesvolle systeemaanpak

Hoe een groep onderzoekers in Amsterdam een gebiedsgerichte systeemaanpak startte om het mentaal welbevinden van jonge tieners te verbeteren.Thriving Teens: werken aan mentaal welbevinden van jonge Amsterdamse tieners