Van DSM naar contextgericht kijken
Wat is DSM?
De Diagnostic Statistical Manual (DSM) is bedoeld als instrument om psychische problemen te categoriseren. Dit categoriseren heet ook wel classificeren. De classificaties uit de DSM bieden een gedeelde taal om psychische problemen te beschrijven en te onderzoeken. Net zoals dat gebeurt bij lichamelijke ziektes. Dit kan helpen om te begrijpen wat er speelt en om passende hulp te bieden.
Maar dit oorspronkelijke doel van de DSM is uit beeld geraakt. Kinderen krijgen steeds vaker een DSM-classificatie, met verschillende negatieve effecten tot gevolg.
-
De negatieve gevolgen van DSM-classificaties
De negatieve gevolgen van DSM-classificaties
De negatieve gevolgen van DSM-classificatiesWetenLees meer over De negatieve gevolgen van DSM-classificatiesWat is het oorspronkelijke doel van de DSM? En wat zijn de negatieve gevolgen die DSM-classificaties kunnen hebben voor kinderen?
-
Van afgebakende stoornissen naar onderliggende factoren
Van afgebakende stoornissen naar onderliggende factoren
Van afgebakende stoornissen naar onderliggende factorenWetenLees meer over Van afgebakende stoornissen naar onderliggende factorenDe DSM werkt met categorieën: klachten vallen binnen een classificatie, of niet. Deze afbakening doet geen recht aan de realiteit.
-
Wat zijn de eisen rond DSM-classificaties in de Jeugdwet?
Wat zijn de eisen rond DSM-classificaties in de Jeugdwet?
Wat zijn de eisen rond DSM-classificaties in de Jeugdwet?WetenLees meer over Wat zijn de eisen rond DSM-classificaties in de Jeugdwet?Zijn DSM-classificaties verplicht voor indicatiestelling via de Jeugdwet? Lees hoe het vroeger was geregeld, en wat nu de eisen zijn.
-
Transformatie naar een contextuele en systeemgerichte beleidspraktijk
Transformatie naar een contextuele en systeemgerichte beleidspraktijk
Transformatie naar een contextuele en systeemgerichte beleidspraktijkWetenLees meer over Transformatie naar een contextuele en systeemgerichte beleidspraktijkDe Jeugdwet benadrukt het belang van kijken naar de brede context rond het kind en het gezin. Lees hoe gemeenten die hulpvragen op deze manier benaderen.
Uit de praktijk
Van medisch naar ontwikkelingsgericht
Hoe organiseer je specialistische jeugdhulp zonder dat een DSM-label het startpunt is? KOOS Utrecht brengt dat in de praktijk. Van label naar leefwereld: anders kijken naar gedrag bij KOOS Utrecht
Succesvolle systeemaanpak
Hoe een groep onderzoekers in Amsterdam een gebiedsgerichte systeemaanpak startte om het mentaal welbevinden van jonge tieners te verbeteren.Thriving Teens: werken aan mentaal welbevinden van jonge Amsterdamse tieners