Gedragsproblemen
Cijfers2
Richtlijnen5
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming
Professionals
Deze richtlijn is er voor professionals in de jeugdhulp en jeugdbescherming die te maken hebben met kinderen en jongeren met ernstige gedragsproblemen.
Instrumenten23
Onderstaande instrumenten zijn voor vroegsignalering, screening of diagnostiek.
Vroegsignalering kan duidelijk maken dat er mogelijk sprake is van gedragsproblemen of -stoornissen. In dat geval is verdere screening nodig. Screeningsinstrumenten worden ingezet om een kind specifiek op gedragsproblemen en -stoornissen te onderzoeken. Screening leidt tot de constatering of het kind gedragsproblemen of gedragsstoornissen heeft en zo ja, in welke mate. Als het kind mogelijk een gedragsprobleem of -stoornis heeft, dan is vervolgonderzoek door een diagnosticus noodzakelijk.
Beck Youth Inventories 2nd Edition - Nederlandstalige bewerking (BYI-2-NL)
Beck Youth Inventories 2nd Edition - Nederlandstalige bewerking (BYI-2-NL)
Professionals
Dit zijn vragenlijsten voor zelfrapportage om de beleving van kinderen en jongeren in kaart te brengen op gebieden als depressie en angst.
Interventies32
Onderstaande interventies zijn beoordeeld door een onafhankelijke erkenningscommissie en beschreven in de databank Effectieve jeugdinterventies.
De preventieve interventies zijn geschikt als er een risico is op gedragsproblemen. Ouders spelen hierbij een belangrijke rol. Zij krijgen bijvoorbeeld vaardigheden aangeleerd waardoor zij ervoor positief gedrag van hun kind kunnen stimuleren of negatief helpen voorkomen. Een interventie kan ook kinderen of jongeren zelf vaardigheden leren, bijvoorbeeld om zich beter aan regels te houden en op een goede manier om te gaan met hun boosheid. Soms is lichte hulp nodig, wanneer al gedragsproblemen spelen, die nog hanteerbaar zijn.
Zijn gedragsproblemen ernstiger of is er sprake van een gedragsstoornis, dan is een intensieve interventie nodig. Daarin krijgen ouders en/of het kind of de jongere zelf benodigde vaardigheden aangeleerd.
Video-feedback Intervention to Promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD)
Video-feedback Intervention to Promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD)
Professionals
Beleidsmakers
VIPP-SD is een gedragsinterventie voor ouders met kinderen van 0 tot en met 6 jaar om gedragsproblemen te voorkomen of verminderen.