Angst

Kinderen hebben vaak angsten. Dat hoort bij de normale ontwikkeling. Het ene kind is sneller bang dan het andere. Dat heeft te maken met de persoonlijke eigenschappen en ervaringen van het kind. Hoe ga je met de angsten van je kind om? En hoe kun je als ouder voorkomen dat die angsten erger worden? Op deze pagina's lees je er meer over.

Cijfers over angst- en stemmingsproblemen

Cijfers over angst- en stemmingsproblemen

Hoeveel jongeren hebben emotionele problemen? Hoe hangt angst samen met de leefomstandigheden?

Lees meer over Cijfers over angst- en stemmingsproblemen

Cijfers over angststoornissen

Cijfers over angststoornissen

Wat is de definitie van angststoornissen? Op deze pagina leggen we het uit en delen we hoeveel jongeren in Nederland met een angststoornis kampen.

Lees meer over Cijfers over angststoornissen

JGZ-richtlijn Angst

JGZ-richtlijn Angst

Professionals

Deze richtlijn is een leidraad voor JGZ-professionals om samen met de individuele jeugdige met angstklachten (en ouder) de juiste afwegingen te maken.

Lees meer over JGZ-richtlijn Angst

JGZ-richtlijn Psychosociale problemen

JGZ-richtlijn Psychosociale problemen

Professionals

In deze richtlijn is er naast aandacht voor vroegsignalering van psychosociale problemen, ook aandacht voor interventies en samenwerken in de keten.

Lees meer over JGZ-richtlijn Psychosociale problemen

Landelijke Eerstelijns Samenwerkings Afspraak Angststoornissen

Landelijke Eerstelijns Samenwerkings Afspraak Angststoornissen

Professionals

In de LESA Angststoornissen worden de taken beschreven die specifiek behoren tot het werkgebied van de huisarts en de eerstelijnspsycholoog.

Lees meer over Landelijke Eerstelijns Samenwerkings Afspraak Angststoornissen

Richtlijn Stemmingsproblemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming

Richtlijn Stemmingsproblemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming

Professionals

Deze richtlijn biedt professionals binnen de jeugdhulpverlening handvatten bij het helpen van kinderen en jongeren met stemmingsproblemen of -stoornissen.

Lees meer over Richtlijn Stemmingsproblemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming

Zorgstandaard Angstklachten en angststoornissen

Zorgstandaard Angstklachten en angststoornissen

Professionals

Deze zorgstandaard biedt professionals in de geestelijke gezondheidszorg een maatstaf voor de zorg aan patiënten met angstklachten of een angststoornis.

Lees meer over Zorgstandaard Angstklachten en angststoornissen

Beck Youth Inventories 2nd Edition - Nederlandstalige bewerking (BYI-2-NL)

Beck Youth Inventories 2nd Edition - Nederlandstalige bewerking (BYI-2-NL)

Professionals

Dit zijn vragenlijsten voor zelfrapportage om de beleving van kinderen en jongeren in kaart te brengen op gebieden als depressie en angst.

Lees meer over Beck Youth Inventories 2nd Edition - Nederlandstalige bewerking (BYI-2-NL)

BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies

BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies

Professionals

Met de BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies kan men het gedrag van kinderen in de thuis- of schoolomgeving beoordelen.

Lees meer over BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies

Child Behavior Checklist (CBCL)

Child Behavior Checklist (CBCL)

Professionals

De CBCL is een diagnostisch instrument om probleemgedrag en vaardigheden van kinderen/jongeren te kwantificeren.

Lees meer over Child Behavior Checklist (CBCL)

Children's Revised Impact of Event Scale (CRIES-13)

Children's Revised Impact of Event Scale (CRIES-13)

Professionals

De CRIES-13 is een screeningslijst om een posttraumatische stressstoornis bij kinderen en jongeren vroegtijdig te signaleren.

Lees meer over Children's Revised Impact of Event Scale (CRIES-13)

Children's Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale (CY-BOCS)

Children's Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale (CY-BOCS)

Professionals

CY-BOCS is een vragenlijst en semigestructureerd interview dat de aard en ernst van een dwangstoornis bij kinderen en jongeren meet.

Lees meer over Children's Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale (CY-BOCS)

Development and Well-Being Assessment (DAWBA)

Development and Well-Being Assessment (DAWBA)

Professionals

De DAWBA is instrument van drie delen dat psychopathologie bij kinderen en jongeren (5-17 jaar) in beeld brengt. Lees meer over dit instrument.

Lees meer over Development and Well-Being Assessment (DAWBA)

Inventarisatielijst Omgaan met Anderen (IOA)

Inventarisatielijst Omgaan met Anderen (IOA)

Professionals

De Inventarisatielijst Omgaan met Anderen (IOA) is een zelfbeoordelingslijst die sociale angst en vaardigheden bij adolescenten en volwassenen meet.

Lees meer over Inventarisatielijst Omgaan met Anderen (IOA)

Kiddie-SADS-Present and Lifetime DSM-5 (K-SADS-PL)

Kiddie-SADS-Present and Lifetime DSM-5 (K-SADS-PL)

Professionals

De K-SADS-PL is een interview dat gebruikt kan worden om verschillende stoornissen te diagnosticeren bij kinderen van 6 tot 18 jaar.

Lees meer over Kiddie-SADS-Present and Lifetime DSM-5 (K-SADS-PL)

Kostendagboek van Bodden

Kostendagboek van Bodden

Professionals

Het kostendagboek van Bodden brengt voor ouders en verzorgers kosten in kaart die voortkomen uit angstklachten van kinderen tussen de 8 en 18 jaar.

Lees meer over Kostendagboek van Bodden

Minnesota Multiphasic Personality Inventory, jongerenversie (MMPI-A)

Minnesota Multiphasic Personality Inventory, jongerenversie (MMPI-A)

Professionals

Met de MMPI-A kunnen bij tieners allerlei typen klachten, problemen en persoonlijkheidsstijlen in kaart worden gebracht.

Lees meer over Minnesota Multiphasic Personality Inventory, jongerenversie (MMPI-A)

Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC)

Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC)

Professionals

De MASC is een zelfrapportage vragenlijst gericht op de screening van angstproblemen en -stoornissen bij kinderen en jongeren.

Lees meer over Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC)

Penn State Worry Questionnaire for Children (PSWQ-C)

Penn State Worry Questionnaire for Children (PSWQ-C)

Professionals

De Penn State Worry Questionnaire for Children is een vragenlijst voor zelfrapportage door tieners over overmatig piekeren.

Lees meer over Penn State Worry Questionnaire for Children (PSWQ-C)

Prestatie Motivatie Test voor Kinderen (PMT-K-2)

Prestatie Motivatie Test voor Kinderen (PMT-K-2)

Professionals

De PMT-K-2 is een vragenlijst gericht op het vaststellen van prestatiemotief, faalangst en sociale wenselijkheid.

Lees meer over Prestatie Motivatie Test voor Kinderen (PMT-K-2)

Revised Child Anxiety and Depression Scale (RCADS)

Revised Child Anxiety and Depression Scale (RCADS)

Professionals

De RCADS wordt gebruikt voor het screenen op angst- en depressieklachten bij kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar.

Lees meer over Revised Child Anxiety and Depression Scale (RCADS)

Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-NL)

Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-NL)

Professionals

De SCARED-NL is een zelfrapportagevragenlijst voor het in kaart brengen van symptomen van angststoornissen bij kinderen en jongeren.

Lees meer over Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-NL)

Screeningsinstrument voor Adolescenten met een Chronisch Zieke Ouder (SACZO)

Screeningsinstrument voor Adolescenten met een Chronisch Zieke Ouder (SACZO)

Professionals

Het SACZO is een instrument om te bepalen in hoeverre een jongere met een chronisch zieke ouder later internaliserende problemen kan krijgen.

Lees meer over Screeningsinstrument voor Adolescenten met een Chronisch Zieke Ouder (SACZO)

Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV)

Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV)

Professionals

De SEV meet in hoeverre kinderen problemen vertonen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Lees meer over Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV)

Social Phobia and Anxiety Inventory for Children (SPAI-C)

Social Phobia and Anxiety Inventory for Children (SPAI-C)

Professionals

De Social Phobia and Anxiety Inventory for Children is een vragenlijst die vaststelt in welke mate kinderen van 8 tot 14 jaar sociale angsten ervaren.

Lees meer over Social Phobia and Anxiety Inventory for Children (SPAI-C)

Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)

Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)

Professionals

De SDQ meet psychosociale problemen en sterke kanten van het kind en de invloed daarvan op het dagelijks functioneren.

Lees meer over Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)

Teacher's Report Form (TRF)

Teacher's Report Form (TRF)

Professionals

De (C-)TRF is de versie van de CBCL die leerkracht of leidster kan invullen. De vragenlijst geeft inzicht in het gedrag van het kind of de jongere.

Lees meer over Teacher's Report Form (TRF)

Vierdimensionale Klachtenlijst (4DKL)

Vierdimensionale Klachtenlijst (4DKL)

Professionals

De 4DKL is een begeleidingsinstrument voor jongeren en volwassenen en onderscheidt stresssymptomen van depressie, angst en somatisatie.

Lees meer over Vierdimensionale Klachtenlijst (4DKL)

Vragenlijst over Ontwikkeling en Gedrag (VOG)

Vragenlijst over Ontwikkeling en Gedrag (VOG)

Professionals

De VOG is een vragenlijst om de emotionele en gedragsproblemen van kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking in kaart te brengen.

Lees meer over Vragenlijst over Ontwikkeling en Gedrag (VOG)

Vragenlijst voor Angst bij Kinderen 4-12 (VAK 4-12)

Vragenlijst voor Angst bij Kinderen 4-12 (VAK 4-12)

Professionals

De VAK 4-12 is een vragenlijst waarmee je voor een groot aantal situaties en objecten de angst kunt meten die kinderen ervaren.

Lees meer over Vragenlijst voor Angst bij Kinderen 4-12 (VAK 4-12)

Youth Self Report (YSR)

Youth Self Report (YSR)

Professionals

De Youth Self Report (YSR) is een vragenlijst waarop jongeren vragen beantwoorden over hun vaardigheden en emotionele en gedragsproblemen.

Lees meer over Youth Self Report (YSR)