ADHD

Kinderen met ADHD zijn snel afgeleid en hyperactief. Ze hebben vaak meer problemen op school en in het gezin. Zo zijn ze vaak druk en hebben moeite om zich te concentreren. Kinderen met ADHD hebben ook meer moeite met sociale contacten. ADHD heeft ook voordelen. Mensen met ADHD zijn vaak energiek, creatief, ondernemend en goed in het leggen van verbanden.

Cijfers over ADHD

Cijfers over ADHD

Hoeveel kinderen en jongeren hebben ADHD? En hoeveel medicatie gebruiken zij?

Lees meer over Cijfers over ADHD

JGZ-richtlijn ADHD: signalering, begeleiding en toeleiding naar diagnostiek

JGZ-richtlijn ADHD: signalering, begeleiding en toeleiding naar diagnostiek

Professionals

Deze richtlijn geeft professionals in de jeugdgezondheidszorg praktische handvatten voor hoe om te gaan met kinderen en jongeren met ADHD en hun ouders.

Lees meer over JGZ-richtlijn ADHD: signalering, begeleiding en toeleiding naar diagnostiek

NHG-Standaard ADHD bij kinderen

NHG-Standaard ADHD bij kinderen

Professionals

De NHG-Standaard ADHD bij kinderen geeft richtlijnen voor de herkenning, diagnostiek en behandeling van ADHD bij kinderen en jongeren tot 18 jaar. 

Lees meer over NHG-Standaard ADHD bij kinderen

Richtlijn ADHD voor jeugdhulp en jeugdbescherming

Richtlijn ADHD voor jeugdhulp en jeugdbescherming

Professionals

Met behulp van de Richtlijn ADHD voor jeugdhulp en jeugdbescherming kunnen jeugdprofessionals nagaan welke betekenis dit heeft voor de verdere begeleiding.

Lees meer over Richtlijn ADHD voor jeugdhulp en jeugdbescherming

Richtlijn voor ADHD en middelengebruik bij adolescenten

Richtlijn voor ADHD en middelengebruik bij adolescenten

Professionals

Deze richtlijn is een leidraad voor de screening, diagnostiek en behandeling van jongeren met ADHD en problematisch middelengebruik of verslaving.

Lees meer over Richtlijn voor ADHD en middelengebruik bij adolescenten

Zorgstandaard ADHD

Zorgstandaard ADHD

Professionals

Deze zorgstandaard gaat in op de inhoud en organisatie van zorg voor mensen met ADHD, waarbij het perspectief van patiënten centraal staat.

Lees meer over Zorgstandaard ADHD

ADHD-vragenlijst (AVL)

ADHD-vragenlijst (AVL)

Professionals

De ADHD-vragenlijst is een instrument voor het screenen en diagnosticeren van gedragssymptomen van ADHD bij kinderen.

Lees meer over ADHD-vragenlijst (AVL)

BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies

BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies

Professionals

Met de BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies kan men het gedrag van kinderen in de thuis- of schoolomgeving beoordelen.

Lees meer over BRIEF-2 Vragenlijst executieve functies

Child Behavior Checklist (CBCL)

Child Behavior Checklist (CBCL)

Professionals

De CBCL is een diagnostisch instrument om probleemgedrag en vaardigheden van kinderen/jongeren te kwantificeren.

Lees meer over Child Behavior Checklist (CBCL)

Childrens Communication Checklist Second Edition - Nederlandse bewerking (CCC-2-NL)

Childrens Communication Checklist Second Edition - Nederlandse bewerking (CCC-2-NL)

Professionals

De Children's Communication Checklist verzamelt informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen van 4-15 jaar. Lees meer over het instrument.

Lees meer over Childrens Communication Checklist Second Edition - Nederlandse bewerking (CCC-2-NL)

Kiddie-SADS-Present and Lifetime DSM-5 (K-SADS-PL)

Kiddie-SADS-Present and Lifetime DSM-5 (K-SADS-PL)

Professionals

De K-SADS-PL is een interview dat gebruikt kan worden om verschillende stoornissen te diagnosticeren bij kinderen van 6 tot 18 jaar.

Lees meer over Kiddie-SADS-Present and Lifetime DSM-5 (K-SADS-PL)

Sociaal Cognitieve Vaardigheden Test (SCVT)

Sociaal Cognitieve Vaardigheden Test (SCVT)

Professionals

De Sociaal Cognitieve Vaardigheden Test (SCVT) geeft een indicatie van het sociaal-cognitief functioneren in relatie tot de leeftijd van het kind.

Lees meer over Sociaal Cognitieve Vaardigheden Test (SCVT)

Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV)

Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV)

Professionals

De SEV meet in hoeverre kinderen problemen vertonen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Lees meer over Sociaal-Emotionele Vragenlijst (SEV)

Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)

Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)

Professionals

De SDQ meet psychosociale problemen en sterke kanten van het kind en de invloed daarvan op het dagelijks functioneren.

Lees meer over Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)

Teacher's Report Form (TRF)

Teacher's Report Form (TRF)

Professionals

De (C-)TRF is de versie van de CBCL die leerkracht of leidster kan invullen. De vragenlijst geeft inzicht in het gedrag van het kind of de jongere.

Lees meer over Teacher's Report Form (TRF)

Test of Everyday Attention for Children (TEA-Ch)

Test of Everyday Attention for Children (TEA-Ch)

Professionals

Het instrument Test of Everyday Attention for Children (TEA-Ch) brengt aandachtsproblemen bij kinderen tussen 6 en 16 jaar in kaart.

Lees meer over Test of Everyday Attention for Children (TEA-Ch)

Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen 6-16 jaar (VvGK 6-16)

Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen 6-16 jaar (VvGK 6-16)

Professionals

De VvGK meet de symptomen van de gedragsstoornissen ADHD, ODD en CD bij kinderen en jongeren tussen 6 en 16 jaar.

Lees meer over Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen 6-16 jaar (VvGK 6-16)

Youth Self Report (YSR)

Youth Self Report (YSR)

Professionals

De Youth Self Report (YSR) is een vragenlijst waarop jongeren vragen beantwoorden over hun vaardigheden en emotionele en gedragsproblemen.

Lees meer over Youth Self Report (YSR)

Behavioral Parent Training Groningen (BPTG)

Behavioral Parent Training Groningen (BPTG)

Professionals
Beleidsmakers

BPTG-G is een gedragstherapeutische groepstraining voor ouders van kinderen met ADHD en gedragsproblemen.

Lees meer over Behavioral Parent Training Groningen (BPTG)

Beter Bij de Les

Beter Bij de Les

Professionals
Beleidsmakers

Basisschoolkinderen oefenen vaardigheden die belangrijk zijn bij het leren, zoals: aandacht, planning en doel- en taakgericht gedrag.

Lees meer over Beter Bij de Les