Doelgroep
De doelgroep is alle leerlingen uit klas 1 tot en met 4 van alle niveaus van het regulier voortgezet onderwijs, van praktijkonderwijs tot en met gymnasium.
De intermediaire doelgroepen bestaan uit de jgz-professionals, docenten en schoolleiding van alle scholen van het regulier voortgezet onderwijs in het werkgebied van de jgz-organisaties.
Aanpak
De aanpak van GLCE is tweeledig. Enerzijds richt de interventie zich op individuen; de leerling vult een vragenlijst in en ontvangt gepersonaliseerde gezondheidsinformatie. Daarna krijgen de leerlingen de mogelijkheid tot een consult met een jgz-professional.
Anderzijds richt de interventie zich op het collectief; scholen krijgen actuele, collectieve gezondheidsinformatie waarmee zij hun schoolgezondheidsbeleid kunnen versterken.
Tijdsinvestering
De leerlingen worden tweemaal in hun schoolcarrière uitgenodigd deel te nemen aan dit onderzoek.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
De aanpak van Gezond Leven Check het Even is helder beschreven en goed uitvoerbaar met duidelijke handleidingen. De problematiek is goed weergegeven en de onderbouwing is goed. Er wordt ook regelmatig geëvalueerd. Tot slot is er veel aandacht voor kwaliteitsbewaking en de opleiding van professionals.