Doel
Het doel van de MCT-M is het bepalen van de cognitieve capaciteiten om hiermee voorspellingen te kunnen doen over de geschiktheid voor een bepaalde opleiding of functie. De test meet de volgende aspecten: Nederlandse woordenschat, verbaal redeneren, vaardigheid in het rekenen, numeriek inzicht, ruimtelijk inzicht, logisch redeneren, snelheid en nauwkeurigheid.
Doelgroep
De MCT-M is bedoeld voor personen met een opleidingsniveau van basisonderwijs tot en met middelbaar beroepsonderwijs en een leeftijd van 15 tot 70 jaar.
Materialen
- Oefenopgaven
- Opgavenboek
- Antwoordformulieren
- Uitgebreide handleiding
- Nakijkmallen
- Normenboek
Er is zowel een online als papieren versie beschikbaar.
Gebruik
De MCT-M bestaat uit acht subtests die vier factoren meten: logisch redeneren en ruimtelijk inzicht; numerieke vaardigheden; verbale vaardigheden; perceptuele snelheid.
De test kan in zijn geheel worden afgenomen, maar de subtests kunnen ook afzonderlijk worden gebruikt.
Bij de ontwikkeling van de MCT-M is geprobeerd de afhankelijkheid van cultureel bepaalde vaardigheden zoveel mogelijk te beperken. Zo zijn er een aantal betekenisloze figuren en letter- en cijferreeksen opgenomen in de test. Voor kandidaten zijn er voorbeeld- en oefenopgaven beschikbaar.
Om een vergelijking met anderen te kunnen maken zijn er per opleidingsniveau verschillende representatieve normgroepen beschikbaar. Er zijn ook normgroepen voor individuen met een migratieachtergrond beschikbaar.