Doel
Doel van de LVL is het in kaart brengen van het functioneren van leerlingen in de klas en hun houding tegenover medeleerlingen, docenten en het werk op school.
Doelgroep
Leerlingen uit groep 8 van de basisschool en klas 1 van het voortgezet onderwijs.
Materialen
Gebruik
De LVL bestaat uit 24 items. Elk item omvat een stelling waarbij leerlingen aangeven in welke mate de stelling al dan niet van toepassing is. Het invullen van de LVL gebeurt individueel, groepsgewijs en digitaal en duurt twintig minuten.
De rapportage bestaat uit een profielblad. Hierop staan scores op de onderdelen egocentrisme, sociaal wenselijkheid, taakgerichtheid, sociabiliteit. Op het profielblad staat ook advies over het extra inzetten van begeleiding. Daarnaast wordt in kaart gebracht in hoeverre de leerling beschikt over houdingsaspecten zoals zelfstandig werken, samenwerken, conflicten oplossen en accepteren van terechtwijzing.
De afnemers van de LVL zijn veelal in het onderwijs werkzaam. Meestal zijn het leerkrachten, testassistenten, psychologen, pedagogen, orthopedagogen, schoolbegeleiders, intern begeleiders, vakdocenten, mentoren of beroepskeuzeadviseurs.
Het instrument is bedoeld voor het gebruik bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. De ontwikkelaars adviseren om het instrument te gebruiken in combinatie met de Docentenvragenlijst (DVL) om het oordeel van leerling en leerkracht met elkaar te kunnen vergelijken.
Om toegang te krijgen tot de internetversie moet ingelogd worden op een server waar alle data worden opgeslagen. De scorerapporten worden per post of e-mail toegestuurd.