Doelgroep
Jongeren en jongvolwassenen in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs die verzuimen vanwege aanhoudende lichamelijke klachten en daardoor dreigen vast te lopen in het onderwijs.
Aanpak
De jongeren om wie het gaat, hebben vaak een inactieve leefstijl. Re-Fit is erop gericht die leefstijl te doorbreken. Daarbij maakt Re-Fit onder meer gebruik van psycho-educatie, cognitieve gedragstherapie en acceptatie-en-commitmenttherapie. Dit is bedoeld om jongeren meer grip te geven op hun gedrag en hun klachten. Daardoor ervaren zij in hun dagelijks leven minder negatieve invloed van hun klachten en zijn ze beter in staat om ermee om te gaan. Zo kan hun schoolaanwezigheid weer toenemen.
De jongere heeft wekelijks op school een begeleidingsgesprek met de trainer. Daarnaast gaat de jongere aan de slag met praktijkopdrachten, zoals complimenten verzamelen, een stemmingsdagboek bijhouden en een terugvalpreventieplan opstellen.
Tijdsinvestering
De training bestaat uit een programma van veertien weken.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
Re-Fit is een mooi beschreven interventie die een lastig en veelvoorkomend probleem aanpakt in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. De aanpak kan zowel individueel als in groepsverband ingezet worden. De interventie heeft veel aandacht voor de kwaliteit van de trainers en is theoretisch goed onderbouwd. De resultaten van de procesevaluatie zijn veelbelovend. De commissie adviseert dan ook om onderzoek te doen naar de effectiviteit van RE-Fit.
Uitgebreide beschrijving