Doelgroep
Alle leerlingen in het primair onderwijs (po), het speciaal onderwijs (so), het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), het praktijkonderwijs, het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en havo/vwo.
Aanpak
Het programma bestaat uit de combinatie van een aanpak voor een positief pedagogisch schoolklimaat en een lesprogramma voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. De werkwijze is gericht op het stimuleren van interactie en samenwerking. Met het programma wordt geïnvesteerd in de leerkracht-leerling relatie, leerling-leerling relaties en de samenwerking met ouders en opvoeders.
Het lesprogramma is voor elk leerjaar uitgewerkt in zes thema's die dekkend zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen leren binnen de zes thema's aan de hand van verschillende vaardigheden hoe ze invloed kunnen uitoefenen op wat ze denken en doen en daarmee het gevoel dat ze over zichzelf hebben. Hiermee wordt de intrinsieke motivatie voor positief gedrag versterkt.
Tijdsinvestering
Bij de start neemt het hele schoolteam deel aan een korte training en volgen de leerkrachten een starttraining van twee dagdelen. In het primair onderwijs bevat het curriculum, naast een startmodule die gericht is op een positief pedagogisch klimaat, per leerjaar gemiddeld 50 lessen van 30 minuten. In het vervolgonderwijs gaat het om een startmodule en per leerjaar gemiddeld 33 lessen van 35 minuten.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
Programma Leren & Leven pakt op een gedegen manier een actueel thema aan. Het is een goed onderbouwde en veelomvattende aanpak met mooi uitgewerkt materiaal. Amerikaans onderzoek naar de effecten van de interventie is veelbelovend.