Doelgroep
Leerlingen van 4 tot en met 12 jaar in het regulier en speciaal basisonderwijs (groep 1 t/m 8).
Leerkrachten, gymleerkrachten, schooldirectie, andere leden van het schoolteam en ouders vormen de intermediaire doelgroep.
Aanpak
Move a-Head 1+1=3 is een preventieve interventie gericht op het bevorderen van sociaal-emotioneel vaardig gedrag bij kinderen van het regulier en speciaal basisonderwijs. De methode wordt schoolbreed ingezet met volledig geïntegreerde klas- en bewegingslessen, opleiding en begeleiding van leerkrachten en interactieve informatiedeling met ouders. Als ondersteuning voor de leerkrachten en versterking van de effectiviteit zijn teambijeenkomsten, klas- en bewegingslessen gegeven door Move a-Head docenten onderdeel van het programma. In de door Move a-Head gegeven bewegingslessen wordt het judo als middel gebruikt.
Met deze interventie wordt gewerkt aan vier thema's:
- Hoe stel ik mijzelf op ten opzichte van een ander
- Conflicthantering
- Samenwerken
- Zelfbeeld
Tijdsinvestering
Deze interventie wordt geïntegreerd in de dagelijkse gang van zaken op school. In het eerste deel van het schooljaar gaat het om 20 lessen, waaronder klas-, judolessen en gymlessen. Er staat steeds een van de vier thema's van sociaal-emotioneel vaardig gedrag centraal. Het tweede jaardeel is gericht op automatisering, met minimaal 16 herhalings- en verdiepingslessen.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
De interventie Move a-Head 1+1=3 is erkend als goed onderbouwd. De commissie vindt dat Move a-Head 1+1=3 helder en systematisch is uitgewerkt. De gezamenlijke opdracht en de verschillende rollen binnen de interventie bieden een mooi afgestemd geheel.