Doel
Het hoofddoel van Leefstijl is leerlingen kennis, houding en vaardigheden te helpen ontwikkelen om goed om te kunnen gaan met zichzelf, goed om te kunnen gaan met anderen en hen helpen verantwoorde keuzes te maken.
Doelgroep
Leefstijl is bedoeld voor alle leerlingen van groep 1 van het primair onderwijs tot en met de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs, en hun ouders, verzorgers of opvoeders.
Aanpak
Het programma bestaat uit wekelijkse lessen die klassikaal gegeven worden. De lessen kennen een thematische en vaste opbouw: een les begint met een korte, activerende groepsactiviteit om het thema onder de aandacht van de leerlingen te brengen. Daarna geeft de leerkracht uitleg over het onderwerp van de les. De verdieping bestaat uit een activiteit, veelal in groepsverband. Er wordt gebruik gemaakt van ervaringsgericht leren middels activerende werkvormen. Tijdens de verwerking staat reflectie centraal, al dan niet met werkboek, om vervolgens transfer van gedrag te stimuleren.
Toelichting oordeel Erkenningscommissie
De commissie vindt Leefstijl een brede, goed omschreven interventie. De activiteiten zijn duidelijk beschreven en er wordt veel 'hands on'-materiaal aangeleverd voor professionals om snel aan de slag te kunnen. De input van uitvoerders is meegenomen in de vernieuwde materialen. Er is veel onderbouwing voor social emotional learning, waaruit Leefstijl elementen heeft opgenomen. De commissie kan geen uitspraak doen over de effectiviteit, omdat er geen Nederlands effectonderzoek is gedaan.