Doel
De SCRES is bedoeld om sterke punten en aandachtspunten rondom een scheidingssituatie in kaart te brengen, met het oog op het bieden van de juiste scheidingshulp.
Doelgroep
De SCRES-O is gemaakt voor afname bij ouders die een vorm van scheidingshulp gaan ontvangen. Bij kinderen vanaf 8 jaar kan daarnaast de SCRES-K afgenomen worden.
Materialen
- Stellingenlijst voor ouders (SCRES-O, verkrijgbaar in het Nederlands, Engels, Arabisch en Frans)
- Stellingenlijst voor kinderen (SCRES-K, verkrijgbaar in het Nederlands, Engels en Arabisch)
- Uitkomstanalyse in Excel van de SCRES-O
- Uitkomstanalyse in Excel van de SCRES-K
- Handreiking voor toepassing, interpretatie en bespreking van de SCRES-O
- Handreiking voor toepassing, interpretatie en bespreking van de SCRES-K
Gebruik
De SCRES-O bestaat uit 15 open vragen over de achtergrond van de ouder, en 94 stellingen rondom de scheidingssituatie. Deze 94 stellingen worden afwisselend ingevuld door middel van een score op een 5-puntsschaal waarop wordt aangegeven hoe goed een stelling klopt, of een ja/nee antwoord. De 94 stellingen zijn verdeeld over de negen schalen Samenwerking, Communicatievaardigheden, Conflict, Aantal en onderwerp van conflicten, Aantal en onderwerp van afspraken, Welzijn ouder, Welzijn kind(eren), Contact kind met andere ouder, Contact ouder met kind. Ouders vullen de lijst zelf in, dit duurt ongeveer 20-30 minuten.
De SCRES-K bestaat uit 4 open vragen over de achtergrond van het kind, en 31 stellingen rondom de scheidingssituatie. De stellingen worden beantwoord met een score op een 5-puntsschaal van 'Helemaal niet waar' tot 'Helemaal waar'. De 31 stellingen zijn verdeeld over de vier schalen Contact met ouders onderling, Contact kind met iedere ouder, Praktisch, Welzijn kind. Kinderen en jongeren vanaf 8 jaar vullen de lijst zelf in, dit duurt ongeveer 10 minuten.
Betrokken professionals mogen zelf de lijsten aanbieden en de uitkomsten interpreteren. Professionals kunnen de uitkomsten benutten bij start en einde van de hulp om te screenen en evalueren en/of om verandering te monitoren.