Bij wie kan ik terecht als er wachtlijsten zijn?

Als je hulp nodig hebt, wil je graag dat die zo snel mogelijk begint. Helaas kun je niet altijd gelijk terecht bij een hulpverlener en kun je te maken te maken krijgen met wachtlijsten. Wat kun je dan doen?

Als je nog niet bij de hulpverlening terecht kunt waarvoor je je hebt aangemeld, kun je toch al ondersteuning krijgen. Sommige dingen kun je zelf doen, maar er zijn ook andere vormen van hulp die misschien eerder beschikbaar zijn. Wat je ook doet, het is goed om samen met anderen die je vertrouwt te kijken naar de mogelijkheden.

Huisarts

Als je lang moet wachten, is het verstandig een afspraak te maken met je huisarts. Die heeft een overzicht van alle soorten hulp in de regio waar jij woont en kan voor je kijken wat mogelijk is in de tijd dat je moet wachten. In sommige gevallen biedt de hulpverlener bij wie jij je hebt aangemeld bijvoorbeeld online zelfhulp op afstand aan. Daarmee kun je alvast zelfstandig aan de slag terwijl je wacht. Of misschien vindt je huisarts toch nog een plek waar je terechtkunt.

Ook kan de huisarts bekijken of je terechtkunt bij de praktijkondersteuner jeugd (POH'er jeugd). Dat is een medewerker die de huisarts ondersteunt en veel weet van psychische klachten. Met deze praktijkondersteuner kun je een aantal gesprekken hebben over je klachten en hoe je er zelf mee om kunt gaan. Ook kunnen jullie samen kijken naar andere mogelijkheden voor hulp.

Wachtlijstbemiddeling

Sommige zorgverzekeraars bieden wachtlijstbemiddeling aan. Op de website van je zorgverzekeraar staat hoe je die moet aanvragen. Je kunt hiervoor ook bellen met je zorgverzekeraar. Die kan dan bekijken of een andere hulpverlener in jouw omgeving dezelfde soort hulp aanbiedt en of je daar eerder terechtkunt.

De wachttijd overbruggen

Terwijl je op een wachtlijst staat, kun je zelf ook iets doen:

  • Online platforms zoals Jongeren Hulp Online weten manieren om in contact te komen met een vrijwilliger, ervaringsdeskundige of professionele hulpverlener aan wie je je verhaal kunt vertellen of met wie je kunt praten als je je niet goed voelt. Bij Welke hulp is er voor mij? vind je meer informatie over de verschillende mogelijkheden.
  • De organisatie wijzijnMIND is er voor iedereen met psychische klachten. MINDyoung is speciaal bedoeld voor jongeren, en ook Brainwiki is gericht op jongeren. Op deze sites staat veel informatie over de klachten die je kunt hebben en tips om ermee om te gaan.
  • Op MINDPlatform staat uitleg en advies over wat je allemaal kunt doen als je met een wachtlijst te maken krijgt. Bij MINDKorrelatie kun je mogelijk een of meer overbruggingsgesprekken krijgen totdat de hulp start.
  • De hulpverlener bij wie je je hebt aangemeld, kan je ook meer informatie geven over soorten hulp om de wachttijd te overbruggen.

Als klachten toenemen

Als je je slechter begint te voelen en merkt dat je klachten snel toenemen, is het goed dat te vertellen aan iemand die je vertrouwt. Dat kunnen je ouders, je mentor of een goede vriend of vriendin zijn. Die kan je dan steunen en meedenken over wat je eraan kunt doen.

Daarnaast is het verstandig om je huisarts te laten weten dat jouw klachten verergeren. Doe dat eventueel samen met iemand die je goed kent. De huisarts kan dan inschatten welke hulp je op dat moment nodig hebt. Zo nodig kan je huisarts proberen te regelen dat je eerder bij een hulpverlener terecht kunt. Of dat lukt hangt erg af van je situatie en van de klachten die je ervaart. De huisarts kan je in elk geval helpen met het zoeken naar andere soorten ondersteuning zolang je nog moet wachten.

De inhoud van deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met Landelijk Kenniscentrum LVB en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie.

Alle pagina's over beslissen over hulp

Naar het overzicht

Esther Kooymans