• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
ADHD

Wat kan de leerkracht doen?

In het klaslokaal  komen de tekortkomingen van een leerling met ADHD duidelijk naar voren. Daarom is het nodig om juist aandacht te geven aan de sterke punten van zo’n leerling. Bij ADHD horen positieve kenmerken als creativiteit, spontaniteit, empathie, sterke intuïtie, plezier hebben, gevoel voor humor, goed in het vinden van nieuwe oplossingen, goed in crisissituaties, niet lang boos blijven, energie, en een open, gedreven, enthousiaste en eerlijke houding.

Do's en don'ts

Volgens de handelingswijzer van Cordys is de beste aanpak van leerlingen met ADHD:

  • korte, duidelijke opdrachten geven;
  • regels en afspraken steeds herhalen;
  • voor voldoende prikkelende, uitdagende lesstof zorgen;
  • afwisselende werkvormen gebruiken;
  • vaker belonen en complimenteren;
  • bij ongewenst gedrag alternatieven geven;
  • gewenst gedrag benoemen;
  • tijdens klassikale les zoveel mogelijk oogcontact houden; 
  • rust- en ontspanningsmomenten inplannen gedurende de les;
  • vriendelijk, maar strikt stellen wat de leerling moet doen;
  • niet te veel verbaliseren;
  • voor een afgeschermde werkplek zorgen apart en dicht bij de leerkracht;
  • de leerling leren om telkens zijn werk na te kijken om slordigheidsfouten te voorkomen;
  • het pittige, energieke, creatieve kind blijven zien achter de druktemaker.

Er zijn drie dingen die de leerkracht beter kan vermijden bij leerlingen met ADHD:

  • zonder begeleiding laten samenwerken;
  • gedrag bestraffen zonder alternatieven aan te bieden;
  • bij raam of deur neerzetten.

Lees meer over werkzame factoren bij ADHD bij het onderdeel Wat werkt in dit dossier.

Vragen?

Gert van den Berg is contactpersoon.

Foto Gert van den Berg

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.