• WERKEN AAN DE KWALITEIT
  • VAN DE JEUGDSECTOR
ADHD

Hoe herkent de onderwijsprofessional ADHD?

Een leerkracht zal vaak intuïtief aanvoelen dat een leerling anders is, maar dit niet meteen kunnen koppelen aan ADHD. De belangrijkste vragen zijn: wat zie je in de klas en wat zijn de symptomen van ADHD-gedrag?
In de handelingswijzer van Cordys Onderwijstrajecten wordt beschreven hoe de onderwijsprofessional ADHD kan herkennen. Deze wijzer is hier als uitgangspunt gebruikt.

Aandachtsproblemen

Leerlingen met aandachtsproblemen hebben meer dan gemiddeld moeite om:

  • aan het werk te gaan en te blijven;
  • aanwijzingen op te volgen;
  • hun werk te organiseren en af te maken;
  • de hoofd- van de bijzaken te onderscheiden;
  • zich te herinneren wat ze van plan waren;
  • zich te herinneren waar ze hun spullen hebben gelaten;
  • prikkels van buiten te negeren;
  • vlot te reproduceren wat ze hebben geleerd (terwijl ze het wel weten);
  • hun aandacht te richten en vast te houden.

Hyperactiviteit-impulsiviteit

Hyperactieve impulsieve leerlingen hebben meer dan gemiddeld moeite om:

  • handen en voeten stil te houden;
  • rustig op een stoel te zitten;
  • op de plaats in de klas te blijven zitten;
  • op hun beurt te wachten.

Wat doen deze leerlingen wel?

  • ze zijn voortdurend in de weer en draven maar door;
  • ze praten aan één stuk;
  • ze zijn rusteloos;
  • ze houden zich tijdens de les bezig met andere zaken: krassen, pennen demonteren, praten met buren;
  • ze gooien het antwoord er al uit voordat de vraag afgemaakt is;
  • ze verstoren bezigheden van anderen of dringen zich op.
Vragen?

Gert van den Berg is contactpersoon.

Foto Gert van den Berg

NJi gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.