Op deze pagina worden de veelgebruikte termen omschreven die voorkomen bij beslissen over hulp en besluitvorming. Termen als diagnostiek en risicotaxatie komen aan bod.
Classificatie
Classificatie is het ordenen van gegevens door indeling in groepen, categorieën of klassen, gebaseerd op overeenkomstige en onderscheidende kenmerken. Voorbeelden: DSM-5 / CAP-J.
Doel: eenheid van taal in communicatie tussen professionals en onderzoekers.
Diagnostiek
Methoden en technieken om de aard en ernst van een probleem, beperking of stoornis vast te stellen is diagnostiek. Daarnaast vindt onderzoek plaats naar oorzaken of instandhoudende mechanismen, die bijdragen aan het ontstaan of in stand houden van de problematiek.
Doel: komen tot resultaatgerichte handelingsadviezen.
Problematiek: verschillende niveaus
Problematisch functioneren kan op het niveau van:
- het kind (psychisch, gedragsmatig en verstandelijk functioneren);
- de opvoedingsomgeving (inclusief veiligheid);
- de bredere omgeving (gezin, school, wijk).
Risicotaxatie
Risicotaxatie is het inschatten of een bepaalde gebeurtenis of bepaald gedrag zich (opnieuw) voordoet, bijvoorbeeld recidiverisico of de kans op het ontstaan of herhaling van kindermishandeling.
Doel: tijdig hulp inzetten bij die gezinnen die het hoogste risico lopen, met het oog op het voorkomen, voorkomen van erger of van herhaling.
Screening
Screening is het systematisch nalopen van een aantal aandachtspunten om het niveau van functioneren en mogelijke problematiek vast te stellen. Dit kan zowel gericht zijn op individuen als op groepen.
Doel: onderscheiden van 'normaal lastig gedrag' van probleemgedrag en vaststellen of er problematiek is en een eerste globale inschatting maken wélke: internaliserend of externaliserend probleemgedrag, en gezinsproblemen of kindproblemen.
Triage
Triage is het beoordelen van de urgentie van de hulpvraag. De triagist bepaalt op basis van beperkte informatie met hoeveel spoed onderzoek of behandeling nodig is, op welke wijze de hulpvraag het beste kan worden beantwoord en wie het kind en gezin helpt.
Doel: passende inzet van specialistische hulp voor kinderen en gezinnen die dat nodig hebben en in die zin het verdelen van schaarse middelen.
Vroegsignalering
Vroegsignalering is het op basis van kennis en ervaring over ontwikkeling en opvoeding signaleren of er mogelijk sprake is van problemen in het functioneren van een individu, in de opvoeding of de omgeving. Dit gebeurt door toetsing van achterliggende oorzaken.
Doel: preventief lichte hulp inzetten en erger voorkomen.
Lees ook
-
Ik heb hulp nodig. Hoe kan ik mijn stem laten horen?
Ik heb hulp nodig. Hoe kan ik mijn stem laten horen?
JongerenAls je hulp nodig hebt, wil je graag je eigen verhaal vertellen. En dat naar jouw mening of vragen wordt geluisterd.
-
Hoe betrek ik mijn kind bij beslissingen over hulp?
Hoe betrek ik mijn kind bij beslissingen over hulp?
OudersHoe betrek je je kind als het hulp nodig heeft? En hoe doe je zo dat het aansluit op het niveau van je kind?
-
Hoe krijg ik een volledig beeld van wat er aan de hand is?
Hoe krijg ik een volledig beeld van wat er aan de hand is?
ProfessionalsVoordat je beslist welke hulp een gezin nodig heeft, breng je in kaart wat er aan de hand is. Welke stappen kun je zetten?
-
Hoe organiseer ik een passend hulpaanbod?
Hoe organiseer ik een passend hulpaanbod?
BeleidsmakersHoe zorg je als beleidsmaker voor een hulpaanbod dat aansluit bij de behoeften van de gezinnen in jouw gemeente?